Jom...

Tuesday, October 18, 2011

::Cerita di Sebalik Cerita:: 3

...perkara pertama yang aku buat semasa pembaringan separa bongok di rumah abang ipar aku ialah men'sms' sepupu aku yang duduk di Shah Alam. Kata tak jadi pergi jumpa dia di sana. Plan asalnya aku akan terus ke Shah Alam. Sambil-sambil itu nak bawa anak-anak ke tempat yang aku tak tahu apa nama. Tempat yang malam banyak lampu kat pokok pokok. Bukan lampu aku syak..Macam L.E.D..ntah...

Dua tiga kali aku tengok gambar orang yang bergambar di sana. Teringin sungguh nak bawak anak anak pergi. Nampak macam best.

Jawapan sms sepupu aku cuma " laaaaeee.." bila aku khabarkan kisah malang di lebuhraya itu. Lepas itu, senyap. Cadang nak cerita panjang, tapi dia macam tak berminat nak tahu. Aku diam je la. Andaian aku, mungkin dia kepenatan dengan 'urusan' dia di sebelah siang. Apa urusan dia, tidaklah aku tahu...tidak langsung dia beritahu apa-apa.

Selesai bab Shah Alam. Bab seterusnya, aku berfikir macam mana nak pergi konvo dan balik rumah Taiping. Dalam berfikir aku terlena...

Esoknya, selepas bersarapan tengah hari...Yakni, selepas makan pagi di waktu tengah hari, aku ke Puduraya membeli tiket bas. Dengan motor abang ipar, aku bergerak ke stesen Komuter UKM. Lama dah tak naik komuter. Nasib baik masih belum lupa tang mana nak sentuhkan kad Touch & Go itu.

Dalam perjalanan secara mengiring dengan kelajuan taktahu km/j itu, aku tetap berdoa supaya dipermudahkan urusan aku. Berharap jangan ada lagi perkara perkara yang berupa nasib malang yang menimpa...

Tapi...Bila sampai di puduraya aku jadi seperti berok masuk pekan. Terpinga-pinga. Serba baharu beb! Kemas.

Selepas diberitahu pak guard, aku naik ke tingkat satu untuk membeli tiket. Jam 9 malam hari selasa. Konvo aku sidang petang. Dan, dijangka selesai jam 5 petang. Bermakna, masih ada masa. Tidak lah nanti aku tergopoh gapah.

Dipendekkan cerita sebelum aku meraban ghata, selesai beli tiket, aku menapak ke stesen keretapi. Sebabnya aku nak direct terus ke UKM.

Gedik kaki dari puduraya ke stesen keretapi membawa aku melintasi Petaling street dan Central market. Dua tempat nostalgia. Terutamanya central market. Tempat aku lepak dengan buah hati lama sambil layan busker main lagu play the funky music. Sesekali hiba rasa di hati wooo bila teringat balik kenangan dulu. nanti bila aku cenang, aku cerita. Sekarang ni aku tak cenang...hehehe...kemudian, naik komuter terus ke Bangi. Bab tiket selesai.

Bab transport ke UKM esoknya belum selesai. Jadi, bila sampai ke Bangi, aku terus ke port teksi. Terus buat booking untuk ambil kami dari rumah abang ipar ke UKM...dan menghantar kami ke stesen komuter selepas selesai konvo aku.

Setakat ini semua seperti berjalan lancar. Sehinggalah malam itu. Dek kerana boring tak buat apa seharian, anak anak aku dah mula merungut. Maka, malam itu aku membawa mereka ke pesta UKM.

Kenderaan?..heh..aku pinjam odyssey abang ipar. Itu lah pertama kali aku bawak kereta panjang gitu. Perkara pertama aku belajar ialah mencari hand brake...manalah aku tahu kereta pesen gitu takda hand brake. Hand brake nya duk di kaki...hahahaha.

Malam itu, kami bersiaran di pesta. Sekurang-kurangnya terhibur jugak anak-anak aku. Kebetulan di pesta itu ada konsert ntah artis mana ntah. Aku tak berapa nak kenal.

"malam esok mawi datang" kata kakak ajk pesta konvo kepada anak aku.

"tak best la mawi...panggil la K-Pop!!" kata adik. Tersengih kakak ajk tu..aku?..pelan pelan buat buat belek key-chain.


...bersambung kisah malang di malam pesta..esok.

.

2 comments:

Aku said...

belum sampai lagi malang yang kedua ek?

takpe, aku sabar menunggu trilogi cerita ini...

tasekM said...

aku pun tunggu gak...


.