Jom...

Thursday, August 18, 2011

::mood raya::

Raya dah nak dekat....baju raya tak beli lagi...agak-agak, sah ke dak raya jika tak beli baju baru?.

Ini status yang aku buat, dan letakkan di status Facebook. Bukan apa, sekadar mengingatkan diri yang aidilfitri bakal menjelang minggu depan depan.

Terkenang masa dulu...kecik kecik dulu. Masa sekolah rendah. Masa itu trend kasut johnson cukup in punya. Tahu macam mana kasut johnson?..hahahaha...

Aku tak pasti masih ada lagi ke tak kasut pesen gitu.Rasanya ada lagi. Dulu johnson yang aku pakai, ayah aku beli pesen pvc tak silap. Bukan pure kulit. Pvc tak pvc pun, bila berjalan rasa semenggak ja..

Sedikit info, kasut johnson tika itu jenis high cut..ada zip tepi...Yang bestnya, bila ramai ramai berjalan raya, nampak serupa satu platun askar berkawat. Kasut sama.

masalah lain timbul bila keluar rumah beraya. Masing masing lupa kasut sendiri..hahaha..Ada kes yang tertukar kasut. mana tidaknya, semua sepesennn ja...

Bila dah jadi ayah, aku juga membelikan baju raya untuk anak-anak aku. Cuma caranya sedikit berbeza. Aku cuma bagi duit ke mama dorang, dan mama dorang yang pergi beli..aku?..aku lepak dalam kereta..layan sinar FM....

Berbeza sungguh aku dengan ayah. Dulu ayah sendiri yang mebawa aku ke supermarket membeli baju raya. Pernah sekali, ingat ingat lupa dah, kami sekleuarga pergi shoping baju raya di supermarket sebelah malam. Tiba tiba lampu padam.

Rupa-rupanya supermarket dah nak tutup.Pintu depan dah tutup rupanya. Kena turun ikut pintu belakang. Dulu-dulu shoping baju raya sampai supermarket tutup kira standard la...Bukan sebab shoping tak hinggat nak balik, tapi supermarket tutup awal..

Seingat-ingat aku, jam 9.30 dah tutup. Nama-nama supermarket sekitar Taiping itu pun sudah tinggal nama saja sekarang ni. Banyak yang dah tutup...Dulu Ada supermarket Taiping...Supermarket Karton dan Supermarket Larut Matang...Tapi semua dah tak ada dah..bangunan masih ada, tapi kedai lain ambil alih..


..Baju raya korang dah beli?.




7 comments:

Aku said...

aku pakai baju tahun lepas... bukan orang perasan pun... hahaha



dulu aku selalu 'dubbing' lagu berat-berat kat bangunan sebelah Larut Matang tu.


Nostalgia kasut Johnson aku ingat lagi tapi aku tak merasa. Aku merasa bekas-bekas abang punya.

seingat aku juga, 'lidah'kasut johnson lama paling ngam buat pelapik batu untuk lastik... hahaha

azza_irah said...

As salam..

selamat sahur..

kawe pun tk buat/beli baju raya tahun ni..
pakai yang mana ada...yang ditempah adalah baju seharian yang nak pakai ke skolah hari2...itulah baju raya..

zaman kanak2 dulu excited..tido malam bertemankan kasut baru di hujung kaki, baju baru letak di sebelah...jaga2 tengah malam gagau cari baju dl kut2 dibawak lari Cik Ti..

semua tu kenangan...
takkan berulang selari edaran masa...

tasekM said...

aku dah bertahun tak ada baju raya.
pesen tak ada perasaan agaknya aku nih...
haha.

kalau kt teluk intan supermarket hebat dulu2 nama Sungei Perak.

nizam.
ko tau tak nih...?



.

ZulDeanz said...

Raya tahun ini, tidak semeriah hari raya yang sudah-sudah cikgu.... amat menyedihkan....

iina said...

cam biasa thn nie pakai bj tahun lepas jek.. tak kisah pun..

Raya skrg nie lebih utk budak2 dah.. org tua layan tgk tv atau movie kat umah jek ;)

Aku said...

ape pulak tak tau... sungei perak tu..

tempat aku kencing berak jer....

Anonymous said...

Aku masa kecik2 jarang tukaq baju cikgu. maklum la zaman susah.

Lani x beli baju jugak. nak kata tak dak duit,ada jugak. Pesen Tasek ganaknya kak hang ni haha..

kak lily