Jom...

Saturday, November 27, 2010

i'am sorry...#1

Diceritakan satu hikayat (perghh, hikayat) di zaman dulu kala dalam sebuah negeri ada sebuah kerajaan. Adapun kerajaan ini, suka benar menganjurkan beberapa pertandingan antara negara bagi membandingkan kehebatan mereka.

Diceriterakan satu ceritera kepada aku, oleh jantan budiman di suatu malam. Kerajaan tadi telah memaklumkan untuk mengadakan satu pertandingan memanah. Perkhabaran ini, akhirnya sampai ke sebuah negeri bernama Meleksia. Adapun negeri ini, ditadbir oleh isteri pemerintahnya.

Adapun negara Meleksia ini, amat tidak hebat dalam arena pemanahan. Walaupun sedar kelemahan sendiri, tapi sikap bongkak tidak mahu mengaku kalah memang tebal dalam hati pemimpinnya. Keputusan segera diambil. Penyertaan wajib dihantar.

Dipendekkan cerita, sebab malas nak menulis panjang, Meleksia menghantar seorang pemanah. Adapun bidan terjun itu amat tidak pakar memanah. Kepakaran dia dalam acara squash.

Dipendekkan lagi, dari cerita yang pendek tadi. Hari pertandingan berlangsung tiba. Di arena, segenap lapisan manusia datang menyaksikan pertandingan bersejarah ini. Maka berduyun-duyun rakyat jelata datang

Yang buta datang berpimpin
Yang capek datang bertongkat
Yang tuli datang terpinga-pinga
Yang bisu datang tak bercakap
Yang tua, Yang muda
Lelaki, Perempuan, Bapuk.

Bilangan mereka tidak terpermanai banyaknya.

Adapun, pertandingan memanah itu amat mudah. Sebiji epal diletakkan diatas seorang gadis yang di ikat pada sebatang pokok (sama seperti cerita cerita orang sebelum ini)

Dimulakan pertandingan, seluruh pemanah dari seluruh pelusuk dunia, mencuba. Kesemuanya gagal memanah tepat ke sasaran, yakni epal di atas kepala gadis tadi. Yang tinggal, hanya 3 orang pemanah, yakni dari Amerika, England dan tidak syak lagi, Meleksia.

Pemanah dari Amerika..memulakan panahan. Seperti dijangka. Tepat mengenai sasaran. Maka, riuh rendah tepukan penonton. Dan dengan bangga bercampur riak, pemanah itu bersuara.

" i'am..John!!..John Rambo!!"

Bertambah riuh, tepukan sorak penyokong-penyokongnya

Kemudian, tiba giliran Pemanah England. Beliau juga memanah tepat. Mengenai sasaran. Tidak kurang hebatnya dia. Maka, tepukan penyokong sangat gempita seperti tadi. Dia dengan bangga, perlahan-lahan mengangkat tangan. Tegak. Seraya berkata,

" i'am Hood...Robin Hood!!!"

Maka tiba pula giliran Pemanah Meleksia. Seperti di tulis di perenggan atas. Beliau pakar dalam bidang squash. Apa kejadah kena memanah. Dengan tangan terketar-ketar, mata di sepet sebelah. Merenung dengan mata yang satu lagi. Dia cuba menembak tepat. Ya!..tepat. Tepat ke dada gadis. Serentak dengan itu, penonton menjerit wuuuuuu......Dan, senyap. Suasana hening. Terkejut. Gadis, terkulai. Tidak bernyawa.

Pemanah Meleksia terdiam. Dan perlahan-lahan mengangkat tangan. Tegak. Sama seperti kedua-dua pemanah sebelumnya. Seraya berkata dengan nada perlahan tapi tegas.

" i'am.........Sorry!!!"



***

5 comments:

a.samad jaafar said...

kihkihkih...awie patut bace cerite yg macam ni ye Din..

tasekM said...

hehehe.... yu sejak dah habis sekolah ni makin kelakor.




.

Cikgooden said...

samad:

awie nak mai bukit merah...1,2,3 hb 12 ni..mai la join..


Tasek:

ai pun tak tahu yuuu..hhahhaha..

ibundo said...

haha.. tekojot den.

ASH said...

Wow..kalau cerita cam gini ko boleh beri saingan hebat pada Nizam!