Jom...

Saturday, May 15, 2010

selamat hari guru.

*
Bila duduk saja saja..rilek-rilek menunggu printer menyelesaikan tugasan duniawi aku, tiba-tiba teringat pulak ke sekolah...teringat kawan kawan...teringat anak didik...teringat ke cikgu cikgu lama...sementelah aku sendiri, juga sebagai guru..

Begitu juga blog....aku juga berguru. Dan dari blog guru aku...lukhman @ jalan jalan cari makan...ada satu n3 berkaitan dengan hari guru. Usai membaca, terlintas di hati aku untuk mengucapkan ucapan terima kasih kepada semua bekas guru, cikgu, ustaz, ustazah yang pernah mendidik dan mengajar aku. Dan sesekali ada juga sorang dua yang melibas dengan rotan, mencubit perut sehingga terangkat kaki. Malah ada yang mempiat telinga sehingga rasa nak jadi pekak seumur hidup.

Terima kasih... Cikgu;

mak dan ayah aku..yang mengajar aku erti kehidupan...dan juga memberi aku sebuah kehidupan.

Semua, Cikgu cikgu Sekolah Kebangsaan Jelai. (1977-1982) Apabila aku masuk darjah 1 hingga 6...terutama cikgu yang suka buat rombongan dan cikgu yang ajar aku main bola.....(bila balik lepas game, mesti ada jamuan bihun goreng campur kuah laksa hasil tangan kak Yong dan Paklang Darus)

Semua, ustaz dan ustazah Madrasah Al-Rusydiah Jelai (1978-1982)...sekolah arab belah petang. sikit-sikit aku tahu mengaji, menulis khat..dan panjat dinding kantin untuk beli bihun goreng campur kuah laksa, masa rehat.

Semua, Cikgu, ustaz, ustazah... Sekolah Izzuddin Shah, Ipoh (1983-1985).....Apabila aku masuk tingkatan 1 hingga 3...di sinilah aku lebih kenal kehidupan, bila terpinga-pinga bodoh, di saat ayah dan mak beransur pulang selepas menghantar anak-anak ke dorm asrama..........macam-macam aku belajar disini....hehehehe......(belajar buat coin dari timah, pengikat wayar letrik asrama untuk main game di Taman Cempaka......gila McGyver masa tu.....)...Dan cikgu bola aku, ustaz-ustazah.....terima kasih semua!

Semua, Cikgu, Ustaz dan Ustazah ..Sekolah Menengah Teknik TARP Pulau pinang (1986-1987)....cikgu-cikgu disini semua best!...terima kasih cikgu. Yang tak best cuma aku....haram, spm gred 3.. apa barang,brader....cuma di sini aku lebih belajar nak jadi pemuzik..jamming belakang dewan, studio muzik, lari keluar asrama, kena tendang belakang ngan cup pa'al, terus kena buang asrama, menyewa rumah dekat sekolah. Kesian ayah aku ....ak.,....bsfhuus...cepd.duiis...panjang cerita beb...tak larat nak taip.

Semua, cikgu, ustaz dan ustazah ...Sekolah Menengah King Edward VII (1988-1989)...masuk form six, rasa macam brader-brader.....(kawan aku rasa macam pakcik-pakcik...sebab dah gatal nak kawin..hahahaha)...ustaz kelas aku banyak memberi nur keinsafan kepada aku......jika tidak mungkin aku tidak ke Universiti..mungkin ke pusat Serenti.....dapur ganja pejam mata aku buleh buat masa itu.......

Semua, pensyarah, Dr..Profesor-profesor di UKM (1990-1994)..masa buat first degree dulu.........yang betulnya aku banyak main dart berbanding belajar.....naik motor rempit sana rempit sini...cuba cuba bermain cinta seperti kawan-kawan lain....haram tak menjadi. Putus sekerat jalan, ibarat motor habis minyak....jamming sana-jamming sini.......hu hah hu hah....
Nasib baik aku Grad jugak...jika tidak?....mmmmm......

Semua, pensyarah-pensyarah Insitut Perguruan Darul Aman, Jitra (1996).....terutama mentor Hjh Rohani....dia banyak memberi nasehat, ajaran dan semangat kepada aku...........Dan, selalu buat jamuan....


Dan semua, cikgu dan guru yang pernah mengajar aku....jika terbaca...Maaf Zahir dan Batin....

Terima kasih cikgu!

*

8 comments:

KiLaT said...

panjang kronologi lu. Selamat hari cikgu buat lu.. sebab lu mmg cikgu. Selamat hari belia (kalu rasa belia lagilah..). Belia benci dadah!!

~KiLaT~
1Umat. Apasal gua tak nampak lu masa SPM dulu??

Twinkle said...

Nostalgia....kalau la masa tu dapat diputarkan semula....alangkah indahnya...kan...kan..Dean kan...hehehe..( masa utk sekolah menengah tu la....)


Selamat Hari Guru...

Tijah said...

selamat hari guru cikgu...

iina said...

Selamat hari guru cikgu den ;)

KAKTINY said...

walaupun hang tengah berehat sat jadik CIKGU.. tapi hang tetap GURU!!.. kenyataan yg tak buleh diubah.. kalaupun hang dh tak jadi cikgu.. hang tetap BEKAS GURU.. kehkehkeh..

so.. hang adalah CIKGU.. jadinya...
SELAMAT HARI GURU.. hihihi...

suara said...

Cikgoodin,
Selamat Hari Guru ya!

tasekM said...

selamat hr guru den. aku dok terlioq bihun grg buh kuah laksa tu den..



.

anom abdullah said...

waah..cikgu oden..hang ni kira budak teknik penang la....awat tah hanbaq,,,,,,,,kita jiranlah...rumah aku dok ada kat gelugor..aku dulu sekolah kat st george's...kecik betui na dunia ni...