Jom...

Wednesday, May 26, 2010

Cicak...

*

"tuan...jangan lalu dalam sungai ini."..sergah Pak Seman rumah tepi bendang.

"kenapa?"..tanya Tuan Besar nada tak puas hati. Barangkali marah apabila hasrat untuk menyeberangi sungai menggunakan perahu kecik tidak kesampaian.

"ada buaya!". Pak Seman rumah tepi bendang memberitahu sungguh-sungguh. Berkerut dahi. Bertemu bulu kening. Mata dia mengecil. Mulut jadi muncung bila dia sambung ayat ".....tuuu!"

"buaya?..apa buaya?..macam mana rupa buaya?". tanya Tuan Besar. Sumpah!. Dia tidak tahu apa itu buaya.

Pak Seman rumah tepi bendang cuba menjelaskan lagi. "rupanya macam biawak, tuan Besar". Sambil mengharapkan imaginasi Tuan Besar dapat membayangkan bentuk rupa buaya.

"macam mana rupa biawak?". Tuan Besar bertanya lagi.

" Hah..? Pak Seman rumah tepi bendang menjadi bertambah bingung.

"rupanya macam cicak, Tuan Besar"...Pak Seman rumah tepi bendang berharap contohnya dapat memahamkan Tuan Besar.

"ha ha ha.....jika serupa cicak, apa yang kamu takutkan?..."


Pak Seman terdiam.


*******

cerita di atas..aku baca di sebuah majalah.........masa aku kecik2 dulu...

8 comments:

Yunus Badawi said...

Rupa aje mcm cicak tapi besar mcm balak. Harap tuan besar tahu balak tu mcmana

julietchun said...

kalo macam cicak lastik sajalah tuan besar,kekekekeke

KiLaT said...

pak seman gabra..

KAKTINY said...

apa kata tuan besar masuk je la dlm sungai tuh..
tgk sendiri ngan buaya tuh camner.. hahahaha.

Twinkle said...

saya pun terdiam......(dalam hati...ape la nasib Tuan Besar tu nanti....panjang umur kah dia...)...

xiiinam said...

Dhab pak Seman tau dak?

Nizam.Ariff said...

Bro, ada petua org tua-tua kata, jangan campak cicak ke dalam sungai nanti buaya mengamuk... sebab perjanjian antara mereka, cicak di darat, buaya di air...entah betul entah tidak..

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

YB:.
kat sungai, hati hati dengan 'kayu balak' hanyut..hehehe


Julietchun:
itu la pasal....cicak kecik..penyet2 laa...haih!

Kilat:
Pak Seman tepi bendang.....ketaq!

KakTiny:
Aku syak, dia terkencing situ jugak kut..no!..weiii..kata nak mai pekena kotiau Doli....

Twinkle:
saya juga...(harap Tuan Besar panjang umur..hehehehe)

CkLah:
Masa tu dia tak tahu Dhab tu serupa buaya....hehehehe..

Nizam:
Bro....itu aku tak tahu...apa memorandum kedua makhluk tuhan tu...(dorang sain perjanjian bahasa apa hah?.. bahasa buaya atau cicak?)