Jom...

Sunday, May 24, 2009

Skektot sahabat...

*


Dua sahabat baik dalam perjalanan pulang dari sebuah Disko. Semasa berhibur tadi , sudah berbelas malah berpuluh gelas Arak dan Bir mereka minum. Tapi mereka tidak mabuk. Masih boleh berjalan straight...Dan, masih nampak pintu kereta.

Di pertengahan jalan, mereka berasa lapar. Lalu mereka singgah di sebuah kedai masakan panas. Atau jugak dikenali sebagai kedai Tom Yam...

Kita namakan mereka berdua sebagai A dan seorang lagi bernama B. Untuk pengetahuan tuan-tuan dan Puan-puan, mereka ini berbangsa Melayu dan beragama Islam, gamaknya...

Al-Kisahhh...

Pelayan : makan apa Encik?....

A : Nasik goreng petai..
B : Nasik goreng belacan...
Pelayan : minum Encik?...
A dab B : Air suam!...

sesudah pelayan beredar, tanya B kepada A...

B : kau makan petai?.....
A : ya. Kenapa? tak boleh?...kau tak makan?..
B : Aku tak makan petai..
A : kenapa tak makan?...busuk?..tak best?...kelat?...

B : makruh!...






.
Cikgooden: suka makan petai...kenapa sesetengah orang tak suka petai?...sedap pulak cicah dengan sambal tempoyak...

*

31 comments:

haruan tasek said...

teruk betul perangai EN A dan B tu.

S.YanaZ said...

CikGooDen,
walauponnn gua tak mkn petai, jering tp, gua juga tak minum arak.


:)

xiiinam said...

Errr...arak tu raso e macam mano yo...?

Isk..apa aku nih!!
Astaghfirullah...


Teringat masa ajar pasal Syeikhul kabilah(topik Jahiliah Sejarah Ting 4). Aku temberang lebih-lebih pasal ciri-ciri nak jadi Syeikh...antaranya mesti 'terer minum arak', dan lain-lain... Fuh...yang aku temberangkan tuuuuulah yang budak-budak aku tulis dalam exam...


Lepas tu......kena fikir banyak kali kalau nak temberang..he..he..

Yunus Badawi said...

wakaka. Ada2 aje citer ko ni. Aku suka

TMFH said...

petai best... jering pun best...
masa jadi budak2 dulu jer suka makan
tapi bila dah tua2 nih keinginan nafsu untuk makan petai berkurang...

hilang satu nikmat huhu

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

Haruan:
ha ha ha...A dan B adalah universal. Mewakili sesiapa saja...

S.Yanaz:
Lu tak makan petai?...
amat rugi kamu...ha ha ha.

CkLah:
Apo raso?....mana la aku tahu..
ha ha ha....aku mabuk kopi 'o'...
itu pasal jahiliah tu...Syeikh tu...syarat nak jadi syeikh...soalan tahun 2007 keluar...panadai minum arak, zina..baru jadi lelaki sejati..ha ha ha
hang tak temberang,,,.yang betul tu..

Yb:
suko apa?...petai pun buleh bikin panas jugak, brader...

tMFH:
masa tuo la kena suka makan...bagi panas skittt...ha ha ha!

lupekanje said...

petaii??? oh tidakk.... jeruk petai??? uwaaaaaaaaaahh..acik suker..

acik baru nak buat entry pasal jeruk petai...cikgooden dan sebut pulak..hehe..

tak per...serupa tapi tk sama.

TMFH said...

tak nak ler panas panas...
nanti jadi cam YB tak senang duduk...
hahahahaaa

AZANI said...

ha ha ha,tolak makruh,haram tak pa..ha ha ha,salah ngaji ni...

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

Acik:
makan joruk petai takpa...jgn joruk hati..ha ha ha.

TMFH:
ha ha ha...

Azani:
tu la pasai....en A dan B mewakili seseiapa saja....

Nizam.Ariff said...

Hahaha...

Sekurang-kurangnya, dia dah nak mula ingat hukum.

Esok pagi taubat la tu...

Nia Arissa said...

waaa..sedap pe makan benda2 tu... nama pun ulam... prang kata apa tu..er...boleh buat awet muda lagi tau...

to mr.a & b... yang makruh tak buat...tapi yang haram boleh plak buat...

Lawak2....macam2...

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

Nizam:
ha ha ha....pagi sok taubat...malam sok buat balik.

Nia:
ha ha ha...lawak

ZulDeanz said...

Makruh takper jangan HARAM!

Water Lily said...

Laaa..jenis ni pun ada. Dunia akhir zaman sungguh.

Insyirah said...

Org zaman skrg, semuanya diterbalikkan. Adehh...

Tiniedia said...

Agak2nya lah kan, tuelah kot yang dipanggil "alim2 kucing"...

julietchun said...

sambal udang ngan petai,pehhh, bakal suami lalu pun tak nampak,kekekeke.

kakpah said...

Jangankan petai, jering, kerdas semua aku ngap.

Baguih cerita hang sebab memang ramai orang nampak yang makruh je. yang haram tak perasan punnnn.

xiiinam said...

"Sambal goreng tempe campur petai"

Itulah lauk yang mak aku bekalkan dulu...setiap kali aku balik ke asrama....dan ditunggu-tunggu oleh kawan-kawan aku..he..he..

ashley said...

he he..
hang lokeh la kartun menggambarkan adegan mereka berdua ni..

permintaan niiiii!!

Arra JaSmY said...

Salam..hye cikgooden..
ku juga suka petai tp cicah ngan sambal belacan..
tempoyak x maen ahh...ahaks.
org png katakan..,nk blacan gak..kih3,ahaks.

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

Zuld:
tu la aku pun tak paham depa nih1...ha ha

Kak Lily;
tu la..patut depa ajak kita...mabuk2 kopi 'o' ja kan...ha ha.

Insyirah:
semua jadi terbalik....yg jahat jadi baik..yg baik mula nak jadi jahat...

Tini:
betul la tu...aku pun dah lupa perkataan tu...

Julietchun;
ha ha ha..hang jgn .buat dia merajuk, merana hang..ha ha ha..

kakpah:
kerdas tu,,,tempat aku panggil geduak. atau kenuak....memang aku suka....
pastu, bilik ayaq 'haring seminggu'..ha ha ha..

Cklah:
tu masa sekolah kat jalan tambun dulu ka?...
patut bawak la...dulu masakan hostel, cukup tak sedap!..

Ashley:
aku lokeh lain la nih...tak siap2 lagi...aduiiii....lama tak buat..
ni wakara tu dok perli aku la, tak siap2 lagi..

Arra:
Penang kalu, sedap belacan tumbok tu..ha ha ha...
penang aku suka pi cari jeruk buah pala ngan buah salak ja...kat jeti....ingat masa dok penang dua tahun dulu...selalu rembat, masa otw nak balik kampung..ha ha ha

Princess Liyana said...

tau plak hukum makruh..dah yang minum arak tu tau tk hukumnya HARAMM?Eerr..tkr jadi ustazah jap;
)heeeeeee

yana makan!yana suka..walau busuk..haha..sodappp oo..cuba try bakar ckit..sedp gak..heee

wakaradesign said...

MENARIK SUNGGUH CERITA NI.
AKU BACA BANYAK-BANYAK KALI SAMPAI TERTIDUR..

Safiya said...

SUAMI KU PENGGEMAR PETAI JERING N SEKUTUNYA. TAPI SEJAK DIA KAWIN NGAN AKU...... WAA AKU TABIK SPRING KAT DIAAAAAAA

dia tak ungkit pun walaupun aku tau dia ada keinginan....

aku tak suka ulam ulaman apatah lagi petai n jering.. 2 lah kelemahan namanya kan... suami ku baik arg...

Mak Su said...

tinggi ilmu agamanya, menjauhkan yang makruh.

wakakakakaka (gelak besar)

arsaili said...

salam..1st of all kenalah menyelar mereka kerana meminum arak...lepas tu mengaji sekerat2 kot...tatau mana yg berdosa..makruh, halal, haram

denanz said...

yang haram sedap. yang makruh tak sedap.

tasikmerah said...

sumpah blom pernah dengar lagi nasi goreng petai.

hazeleyed said...

CikgooDen,
Memang rase sedih...sedikit tersasar haluan....tapi masih belum terlambat rasenye diaorang tu...
sebab masih kenal hukum Makruh kan?
...dengan izi Allah