Jom...

Thursday, May 21, 2009

Kata kalu…Ba

*
Apa yang aku nak tulis adalah tentang tabiat kita apabila berbual atau bercerita. Aku pasti semua daripada kita pernah bercerita. Atau, bersembang borak. Tak kira dengan anak, bini, laki,kawan atau dengan mak mertua. Tak kira bercerita tentang perkara-perkara lawak atau cerita-cerita yang penuh adegan kesedihan diselangi deraian air mata (cerita kena rogol misalnya…)

Baik. Aku dengar apa korang bisikkan. Ya! Bagi mereka yang pendiam, dan tak suka bersembangborak juga pasti akan pernah mendengar orang bercerita.

Dan lagak orang bercerita ni macam macam fe’el , cara dan tabiat. Terutama ayat ayat atau perkataan yang biasa mereka gunakan. Terutama ketika tengah rancak bercerita. Atau sebagai penegasan kepada penceritaan..

Contoh:

1)Pastu:

Selalu juga seseorang yang bersembangborak dengan menggunakan perkataan pastu..sikit-sikit pastu. Sikit-sikit, pastu…

Contoh cerita:

Ada la satu lori tu..datang depan, pastu…anak kucing tu terkejut, pastu…anak kucing berlari ke tengah jalan. Pastu, derebar lori tu brek. Pastu… lori berenti, pastu..dia turun la..pastu…dia ambik kucing tu, ..pastu…

(adik aku dulu suka bercerita pesen nih…jahat jugak aku menyakat, pastu…three!..ha ha ha…terus terdiam, tak jadi cerita..)


2)Kan..kan..:

Ni satu lagi…jenis suka sebut kan-kan…asyik tanya orang ja…

Contoh cerita: (masih versi budak-budak…)

Hang tahu la, kan… aku bukan ada duit sangat, kan..takkan aku nak beli benda mahai lak kan..nak makan pun susah. Kan…ke teruk aku, kan…tapi, kan…abang aku, kan..banyak duit. Aku, kan…selalu la mintak kat dia….takkan dia tak nak bagi aku,,kan aku adik dia, kan…


3)Hang tau tak?..(hang torak?)

Ni pesen orang kalut bercerita….Belum apa apa lagi dah tanya, hang tau tak?...dah tak cerita ,mana la nak tahu …ha ha ha..kekadang nak cepat, jadi hang torak?...

Contoh:

Hang tau tak?...minah, anak pak Mat ngok ngek, hang tau tak?. Dia la ni dah tiga bulan, hang tau tak?..Ntah mana benih dia kutip, hang tau tak?…aku selau nampak dia berjalan ronda-ronda kat pekan ..hang tau tak?..dengan mat bangla mana tak tau la, hang tau tak?.. (aku petik versi makcik-makcik ngumpat..hi hi hi).


4)Apa nama:

Yang ni..memang kelas tinggi punya. Dulu mantan PM selalu guna..belum ayat dah dimulakan dengan Apa nama?..apa nama?....


Contoh:

….susah nak buat…cuba cari wawancara lama mantan PM dulu..


Ada banyak lagi contoh-contoh perkataan yang selalu sangat kita dengar atau kita sendiri yang guna. Aku ada stok 15 perkataan feveret…aku tak tulis kat sini. Semua tu aku dah buat bahan aku nak hantar kat Gila-Gila. Siap nak buat ilustrasi lagi…

Kalau korang nak tengok yang lain-lain, sila beli Gila-Gila. Kalau takde tu, maknanya sila le ke pusat pelupusan sampah berdekatan. Kemungkinan karya aku bersemadi di sana!.(kes kena reject la…ha ha ha)

Tapi dalam banyak-banyak perkataan tu, yang paling aku suka yang ni…kawan aku cerita: Aku ingat sampai bila-bila…

Situasi cerita di sebuah sekolah tamil….Lokasi tak di ketahui..

Guru : ini hari cigu mau ajar perkataan ejaan pada kamu…Cuba ikut apa cigu cakap.

Murid : Ammma!..(ramai-ramai)

Guru : B.A..kata kalu,..ba.

(murid menyahut…)

Murid : B.A..kata kalu,..ba

(guru menyambung lagi…)

Guru : T.U..kata kalu,..tu

Murid : T.U..kata kalu,..tu

(guru menyambung….)

Guru :..baik. kita sambung kata kalu, B.A, kata kalu, ba. T.U, kata kalu, tu…Baca kalu, Batu…

(murid menyahut serentak)

Murid: B.A, kata kalu, ba. T.U, kata kalu, tu…Baca kalu Batu.

Guru : bagusssss…..

Cikgooden: …suka sebut dejeeeiii…bukan tak tahu. Tahu..takleh nak buang tebiat nih!..satu lagi ..”Dok Aeihhh…”..ha ha ha..ntah apa apa..

(aku asyikl tukar warna ja templet ni...takdak kerja!)

*

22 comments:

raiHan KauThar said...

puNggah....
basa basi hat sokmo di bibir....bisa merosakkan bahasa oooo...tapi, nak wat gu mana...dah tebe'at....

julietchun said...

kalo takde perkataan2 tu rasa tak sedap nak bercerita,bak kata org makan nasi tak berlauk.

Yunus Badawi said...

hang punya contoh banyak contoh2 utara. Mujuq aku bukan dari sana hehehe

Tiniedia said...

Memang patut pun cikgu ni jadi cikgu..tapi kan, "kata kalu" tua tang penama? tak penah dgr pun..maklumlah, saya ni sekolah tak berapa nak cedik...

wakaradesign said...

bagoh idea.
kalu dpt buat katong,stei.
aku cabar mu buat..
(kasi baka sikit sama dia..).

TMFH said...

Ooooo fahamlah saya cikgu...
nanti bagi saya markah penuh...

AZANI said...

cikgooden:seronok baca entri kali ini,yang lain pun seronok juga, tapi kali ni lebih saya ikuti sebab sayapun pakai .ha ha ha

ashley said...

'Kata kalu' aku bersembang face to face ngan hang la 'kan kan kan'..hang nak sebut dak kata 'deeejeei' tu kat aku..'kata kalu' kita jumpak la kat mana...'apa nama'..alaa kat UKM punya tempat student tuuu..tak kan hang tak tau..'hang tau dak' tempat tu??


amacam???
penggunaan perkataan perkataan dalam komen aku..betui dak ni?
ha ha ha..

lupekanje said...

sib baek acik pendiam..idakla nak bercerita cam makcik2 tu...jadi, tk de la pastu pasni pasna smua tu..klu ada pun kat blog ni ja...

heheheh..

haaa?? apaaa??? acik tipooo?? mana ada....acik mang pendiam sangat2...

tk cayer meh jumpa kat opis....tu lah...cik gu mai tk nk habaq...
klu tk, blh acik banjer makan kat cafe E12 tuh..heheh.

Princess Liyana said...

pastu tu mcm sequence connectors la..hahaha..hmm kan kan tu cm confirmation..bolehkah?haha

Nizam.Ariff said...

Cikgu, kalau dalam blog, perkataan yang selalu keluar: Hahahaha, Huhuhu, Muahaha

Mengalahkan perkataan2 lain dari segi banyak penggunaannya...

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

Yong:
Pongggahhh!...
mu guna bahsa sapa?..Mydin ka?..ha ha ha...tobat stei..

Julietchun:
ya la kan..kan..kan.

Yb:
Mana mana pun sama...tambah2 org Rawang. lagi la.....

Tinie:
Ecceccde,,,,tak cerdik kunun...kata kalu?...ingat ustaz Mokhtar?..dia punya cerita la ni...

Wakara:
jgn lae cabar aku....aku tak buleh kena cabar....teruh tekesoq!

Tmfh:
trima kasih! bagi markah penuh.

Azani:
apa peveret perkataan hang?..

Ashley:

dejeeei..hang!..semua hang balun no?...aku buleh agak, apa peveret kata hang!...

Acik:

ha?..acik pendiam?..tipuuuu!
nanti aku nak pi opis hantaq result. nak cari acik...tunggu tau..jgn larik, aaaa.

Liyana:
agak-agaknya lah...aku pun tak tahu..

Nizam:

ha ha ha......

Water Lily said...

Oh..aktif berblog hang cikgu kan.kan..kan..dah cuti kan..kan

haha!

ps:kak pulak terkulat2 dok modul.kejap modul kejap blog.

Ada orang cakap aku plagiat ceh siyal betul.

cikgooden said...

Waterlily:
sebab karya hang cukup bagus...depa tak kenal hang lagi..ha ha ha...aku percaya hang buat sendiri, haih!..

hantaq kat publisher la karya hang!...nanti sembang len.

xiiinam said...

Dulu aku pun suka tukar 2 tamplet, sehari sampai 17 kali.
Wa cakap luuuu....
tukar warna hitam lah cnatik.
gua cakap luuuu....
Aku suka warna itam...
wa cakap luuuu....
betuuulll
wa cakap luuu...


ini pun kira style bercerita
epifora atau anafora?
unsur pengulangan dalam ayat...



wa cakap luuuuuu...he..he..


...errr..macam bahasa mat giaan je nih!!

tasikmerah said...

aku pulak bila cakap dgn hang suka cakap 'tu kaaa...'

hahhahaha....


.

TMFH said...

mood apa lah pulak hari nih...
warna kelabu asap eh...

wakaradesign said...

bagus gak dok tuka-tuka warna ni.
buleh tengok kita ni ada masalah rabun warna ke tak..hehe.

nordee said...

saya masuk dalam kategori pastu...haha..tak kreatif langsung...cam bebudk je saya ni kan

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

Tasik:

ya la..tu kaa..tu kaaa...dia punya tekan tu yg tak tahan..ha ha ha

CkLah:

terlepas lak komen hang.

wa cakap lu...tu peveret masa zaman rock kapak tu...ha ha ha..

TMFH:
tadak kerja...aku suka test tahap kerabunan mata..ha ha ha

Wakara:
tahu...rabun teruk dah...

Nordee:
ha ha ha.....kalu sembang ngan hang nak ja aku sakat...pastu..Three!..tgk terkujat ke tak!..

tasikmerah said...

den,
lain mcm je bunyik hang punya tu..... muahahahaha..

;p

Princess Liyana said...

ha ha ha..btolla tu kot ;P