Jom...

Wednesday, April 15, 2009

Siri Terkenang Waktu Dulu: Cerita-cerita Ayah #4

Teringat aku pada arwah ayah. Selalu berpesan pasal maslahah. Lebih lebih lagi tentang bangsa dari kaum sebelah. Yang asal datang berhijrah. Dari negeri yang pecah belah.

Aku mendengar dengan mulut ternganga. Kekadang Arwah bercerita sambil korek telinga. Bercerita pasal bangsa Kaf lam ya Nga. Menurut cerita arwah ayah, kita kena sentiasa berwaspada. Dengan Bangsa kaf lam ya nga, buat baik berpada-pada.

Dorang ni suka membodek. Bila dengar jangan rasa pelik. Cakap pulak berbelit-belit. Depan cakap lain. Belakang kalu, lain pula cakap. Agaknya depa ni terlebih makan kicap. Sebab tu badan ada banyak gelap.

Kata arwah ayah lagi, jika kita jumpa ular dan bangsa kaf lam ya nga, pukul dia dulu. Bukan nak kata sebab aku dah berbulu. Cuma rasa nak bagitahu. Lama aku fikirkan sejak dulu. Sehingga sekarang baru aku tahu. Maksud arwah macam dia cakap dulu.

Dengan dorang ni tak boleh baik sangat. Sebab tu kita kena beringat-ingat.

Mula-mula memang, nampak perangai macam, alahai…baiknya! Tapi Lama lama kita pulak nak dihenyaknya. Ketika masih belum dapat apa-apa punya la baiknya. Tapi bila dah dapat, kepala kita dipusingnya. Chittt….!

Situasi yang lain:

Ada satu cerita arwah ayah tentang bangsa kaf lam ya nga nih. Dah lama aku simpan dalam pala hotak aku. Kisah seorang warga kaf lam ya nga yang bekerja di sebuah estet. Tak jauh dari kariah aku.

Ada la satu pagi tu…

“apa kerja sekarang aney?..” tanya arwah ayah.

“biasa la amat…dulu tempat jugak’. Balas aney semasa arwah terserempak dengannya dalam sebuah kedai kopi suatu masa dulu.

“Amacam sekarang, ada baik ka kerja sana tempat?’’ tanya arwah terikut-ikut nahu dan idgham si aney ini.

“Baik, kerja pun ada bagus jugak. Belakang ada sikit atas jugak.” Aney yang malu-malu babi menerangkan pasal kerja dia. Arwah buat buat tak berapa tahu walhal dia dah plan nak pekena si muka malu malu babi ini.

“Sudah jadi manager ka?”..usik arwah.

“Tarak la mat…tarak!.. tarak! Sikit bawah jugak” pintas cepat aney. Sambil tangan mengipas laju isyarat bukan.

“Ya ka?..jadi kuli ka?”

Chittt…cit..cit…Chittt…Tarak!.. Tarak!. Sikit atas…” . Secepat kilat aney menjawab.

“mandur ka?" sahut arwah ayah.

“haa…ada butui itu. Kassim!..teh tarik dua”
(terus order air…ha ha ha)

Arwah senyum. Tahu dah. Perangai bangsa ni saja nak bagi kita sebut kerja dia. Nak dengaq kita kata dia best ja.


Cikgooden: Bila aku keluarkan n3 macam ni. Apakah pandangan korang yang baca ni tentang aku?.…Adakah aku rasis?...perjudis?. prasangka?...ikut korang nak nilai apa. Terpulang. Cuma, berhati-hati la.


.

15 comments:

@t00neY r00neY® said...

xrasis..
tp rasenye smua orang pon mmg kuat bodek...

itu kerana mereka tidak yakin ataupon ingin kan sesuatu

AZANI said...

cikgu; part bodek membodek tu pada saya tak jadi hal, sebab itu suka dia,dia bodek, saya tak suka, saya tak bodek.Yang saya tak suka dia orang main tikam belakang , tikam tepi, tikam bawah , tikam atas, habis satu opis benci kita,ini mcam punya makhluk,,memang tak leh kasi muka.

ashley said...

hmmm..Setiap bangsa ada kelebihan dan kekurangan...
errr..ko cakap menda ni kat Us FARID RAVI ABDULLAH. Tengok apa dia nak komen!! Pi rumah dia.
he he he..
( dia bangsa kaf lam ya nga TULIN tu..amacam??)

if only... said...

emmmm...M E L A Y U...pun lebih kurang sama la macam kaf lam ya nga....dah tak kira bangsa apa dah la ni...dah namanya manusia..rambut je sama hitam (walaupun ramai yang botak dan dah tukar colour platinum)...kebanyakannya perangai dah tak serupa manusia....renung2kan..selamat beramal....prof izi...ht fm

julietchun said...

apsal kalo jumpa kaum bukan melayu otomatik slang kita pun lari gak,kekekeke.

AZANI said...

Benar sungguh apa dikata,kita tak boleh benci seseorang sebab warna kulit,rupa keturunan,bangsa.Kita keji pernuatan nya. Seperti juga orang setatutnya tak keji kita atas dasar rupa, bangsa, warna dan keturunan, tapi sikap dan perangai kita.Saya tak kondem yang tikam belakang, tepi, atas, bawah tapi saya kondem si penikam itu.Haruskah saya juga jadi penikam?Bila melayu bersuara minta hak ,melayu racist, tapi bila puak lain persoal ketuanan melayu, kesultanan melayu, bumiputera itu ok lah.Melayu tak berhak bersuara menyatakan ketidakpuasan hati, puak lain berhak memekik ketidakpuasan hati mereka. Melayu sahaja mesti bertoleransi, yang lain tak perlu, Melayu sahaja bermuhibbah, yang lain tak perlu, Melayu sahaja perlu jaga perasaan kaum lain.kaum lain tak perlu jaga hati orang Melayu.

ku tak sempurna said...

padaiyyapa...

itu macam kalu, mari pakat pukul dorang... biar tinggal ular je?/

eh... boleh ke?? :D

xiiinam said...

Errrrrrrrrrrr....
Haiyyyyoooo...
Appa saya mao cakap ceggoooooooo?

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

AZANI:

Tu perkara yang ada dalam pala hotak aku...sama la kita...

ladylikeme said...

erk...uiks...no komen..satgi kena masuk mahkamah plak...heheheh

Shifu67 said...

kat sini aku dah lama tak nampak puak2 kaf lam ya nga ni... errr... ko nak ketuk yg mana dulu antara dua tu?.. hehehe

Yunus Badawi said...

aku harap takde puak2 yg baca n3 ko. Kalau tak mahu Hindraf tunjuk perasan kat Sg Tangkas hehehe

Safiya said...

YANG PENTING KITA HIDUP JANGAN CARI MASALAH DAN MEMBERI MASALAH PADA INSAN2 LAIN. WALAUPUN KITA X SUKA KITA BERHAK UNTUK BANYAK2 SABAR. TUNJUKKAN PADA BANGSA LAIN YANG KITA NI BERSATU, BUKAN SPT APA YG BERLAKU SKRG..ADOIIII MELAYU DIPERSENDA.... MALU SEH

tasikmerah said...

cekgu, aku besa jumpa org bangsa kita pun perangai lagu tu... hehehe....

layannnnnn.... he he.


.

S.YanaZ said...

Dah hampir-hampir 10 thn tggal di tempat majoritinya bangsa mereka...

Aduyai.