Jom...

Tuesday, November 11, 2008

demam

Dua hari aku demam. Sakit badan. Dah lama tak rasa demam, sesekali dia datang agak mencemaskan. Bukan tak pernah badan aku ni, disinggahi demam, Cuma sekarang cukup kuat pasal demam-demam yang bersangkut dengan nyamuk. Spesis nyamuk nan seko ni, jika mengamuk, kesannya boleh membawa maut. Dia pembawa denggi. Dan terbaru, bawak pulak Cikugunya (maaf jika ejaan salah.).

Dalam dok weng-weng, aku sempat bersembang via Ym dengan dua tiga rakan sahabat. Berdasarkan ayat-ayat yang ditaip, aku pasti mereka cukup bersimpati dengan aku. Terima kasih. Yang beri panduan, minum air banyak, cek darah.dan banyak la…terima kasih lah…

Hari ni, aku dah rasa sihat sikit…Aku yakin demam aku cuma demam biasa. Bukan demam-demam jenis bahaya tahap petala langit tujuh (ikut kata TasikMerah tu haaaa.). faktor usia…..Usikan sahabat aku..Dah Tuooo..katanya. Aku iyakan je..ha ha ha.

Sementara menunggu perut menghadam ubat yang dimakan, terlintas pulak aku nak tulis tentang demam. Pada aku demam ni ada macam-macam jenis. Macam-macam yang dipanggil orang.

1) Demam denggi.

Demam yang disebabkan oleh nyamuk aedes. Aku kira semua dah tahu sakit ni. Cukup popular. Sekejap ada, sekejap hilang.

2) demam Kepialu

Juga disebabkan oleh nyamuk. Nyamuk apa?. Aku lupa dah. Tiruk ke apa nama dia…masih nyamuk juga pembawanya.

3) Demam Cikugunya (ejaan dah pasti salah)

Juga disebabkan oleh pembawa nyamuk aedes. Demam ni aku dah baca dalam blog Acik-Lupakanje…Dia tulis cukup detail tentang demam ni…Jadi sapa-sapa nak tahu lebih detail..pegi la godek2 kat blog dia…Rasanya dia tak marah tu…

4) Demam panas

Yang ni aku tak tahu virus apa penyebabnya. Jika aku tanya doktor mungkin diterang panjang lebar. Itu pun jika. Disini aku nak bagitahu, aku tak pergi tanya doktor..ha ha ha. Demam ni jika kena, badan jadi panas. Sebab tu org kata demam panas. Kalau budak kena, jika tak diturunkan suhu badan cepat, akibatnya jadi sawan…org kata..aku ikut jaa.

5) Demam Kura

Demam ni kat kariah aku ja panggil. Demam yang aku kategorikan demam melampau. Badan panas, tapi kita rasa sejuk sangat. Badan jadi menggeletar. Jika berbaring atas katil, bergegar katil. Kawan aku kata, dia pernah kena sekali…pegang peti ais, bergegar peti ais tu…kata dia la..perbandingan nak bagitahu betapa kuat dia menggeletar…Nama demam ni aku tak pasti masuk dalam silibus perubatan atau tidak…..he he he.

6) Demam pereksa

Demam jenis semua org pernah lalui. Selalunya dia menyerang masa kita di zaman persekolahan. Sekarang pun ya…tak caya cuba tanya calon SPM tahun ni…ada rasa nak demam tak…

7) Demam Bola

Demam jenis ni bermusim. Bila piala dunia. Atau piala copa Amerika..demam ni pasti ada. Selalu menyerang pada mamat mamat gila tengok bola. Selalunya parah jugak kesan dia. Tersengguk-sengguk masa kerja. Malam berjaga tengok perlawanan bola.

8) demam nak menikah

Selalunya demam ni menyerang bakal-bakal pengantin…tak kira lelaki ka pompuan..ha ha ha. Cuba tanya bakal pengantin laki masa dia nak pegi majlis akad nikah…seram seram sejuk macam nak demam.

9) Demam Urat

demam ni selalunya serang org tua….badan dah tua disuruh buat kerja macam org muda. Sakit-sakit urat, sendi-sendi pasti datang. Buat kerja 15 minit. Menanggung sakit urat dekat seminggu tak hilang…contoh. Aku bagi katun kat bawah..Contoh la..contoh….

so....

19 comments:

azza_irah said...

salam..
moga cepat sembuh..
tahniah utk katun tu..

one love said...

hehehhehe!

macam2 jenis demam!

semua dah pernah kena ke? heheh

iina said...

cikgu

Demam urat yg tu teman tak leh komen muahahaha.. bukan yang tua je yg muda pun pernah kena kot..

entah2 cikgu deman akhir tahun tak? demam nak sekolah takde ke? selalu hujung2 tahun karang dekat2 nk buka sekolah banyaklah mak bapak yang demam ;)

Yunus Badawi said...

Saya pun baru baik demam tapi tak pasti demam apa. Mungkin demam cikukunyah sebab hari tu banyak makan ciku kat rumah jiran yg nak pergi haji.

rudy bluehikari said...

moga cpt sembuh!

+ teror melukis upernya cikgu neh

lupakanje said...

cikgu demam??? patutlah senyap je.. ingatkan sibuk jaga pekse. Acik demam risau nih..anak pekse, mak pulak yang demam2...sampai gi maen boling nk baikkan demam..hehe
aper2pun, moga cikgu bukan demam chikungunya..atau demam2 membahaya dan mensiksakan badan..payah pulak nak berkarya nanti.. berehatlah, dan dapatkn rawatan jika perlu. Cecepat sembuh ye...

Brahimnyior said...

Hahahhahahahahahahahahahahaha...

Kartun tu memang kelakar.

Cikgu, saya pun minat melukis kartun, tapi sekarang makin sibuk. Insya Allah, saya masukkan jika dah siap nanti.

Cikgooden ...(Selumbar Emas). said...

azza:
Terima kasih...dah sembuh.

one Love:
he he he...tak semua. Sekadar analisis sengal.

iina:
Banyak jenis demam senonya...aku sedang menganalisis...ha ha ha.

enYB:
lama aku tak makan ciku...suka tgk biji dia...itam, buleh buat batu cincin..ha ha ha.

Rudy:
ya..moga..

acik:
okey dah skit. Wahhh..moga hazirah tak demam la kan..demam peksa okey..jgn demam betul2...camna nak jawab soklan.

barahimnyior:
sila sila...kita meriahkan kartun dari cikgu2..ha ha ha.

Bob Danial said...

1st time bukak blog saudara... menarik!

diharap dah pun sihat sepenuhnya.. kalau tak baik2 gak, itu namanya demam tak kebah! kena jumpa tabib tu

whitetulip said...

salam. Aku nak tambah satu lagi jenis demam. Demam jaga peksa. Ha..cikgu demam psl tu ah..hikhik!Semoga sembuh cepat..jan merayau2 ym ngan owang...dah namanya demam, tido ah...(cam marah..jer nih??)

Mak Su said...

aiyo, jaga diri bebaik :)

KAKTINY said...

cikgooden deman lagik ker?..
meh naik KL.. tiny banjer Johnny's.. makan sup steamboat panas2 ngan sos yang masam pedas marbeles tuh.. and isi inti pati bahan2 stimbot yang superb dupers tu...

SURE KEBAH PUNYER.. (nak nak plak.. MAKAN FREEE... kompem DEMAM SURUT... masa tu ler... macam kak ungku tuh.. hahahhah)

Shifu67 said...

kartun ko ni banyak yg 'tersirat' niiii!...... hehehe. Kata nak dtg KB, bila tu?

ah tok said...

Gua demam tapioka..]

xiiinam751 said...

Minum Ayaq cap badak...

Cikgooden ...(Selumbar Emas). said...

bob danial:
wah..sedap nama...aku okey dah..

Whitetulip:
aku tak jaga pereksa spm ni...dok goyang kaki...

maksu;
aiyoo, terima kasih.

kaktiny:
okey..aku pi ambik kunci keta sat...tunggu naa..

shifu67:
kwn kawin la..cuti ni...tlg email contact number..he he he.

ahtok:
demam jugak?..spesis demam yg aku tak jumpak lagi..ha ha ha.

CkLah:
minum dah...oratit.

ku tak sempurna said...

kahkahkah... lawak tul katun tu... bila org tua menikah ngan dara muda, tu la jadinya...

pst... pst... tu demam apa namanya??? kihkihkih..

-semoga ko cepat sembuh... demam tu sbg peringatan -

kel@mbu said...

ada lagi dmam ttinggal.. dmam akademi fantasia.. hehe

azza_irah said...

nak emel contact no gak..ahaaaa..
dushhhh..kata sebuk key in markah..dan je lagi reply komen,..