Jom...

Wednesday, November 10, 2010

Perihal rumahtangga cinta tiga dimensi...

wah wah wah...

Macam bagus tajuk entry kali ini. Sebenarnya tadi, aku menggodek-godek blog aku yang mula-mula aku buat. Entry pertama nun tahun 2007. Pandai pula blog yang dulu aku label labelkan entry. Ada satu label tentang rumahtangga. Dan ada kisah perihal cinta 5 segi...

5 segi tu!... jangan main main.....Aku tahu ada yang pernah baca. Cuma 3 orang yang baca dan menurunkan jejak di entry tersebut. Saudara penyubiru, saudagar garam dan Tasek Merah. Sahabat awal aku dalam dunia blog. Semua dah lost kontek. Kecuali Tasek tu, sampai sekarang masih kontek (er..tak gitu, tas?)..hehehehe...

Nanti aku bagi link dia. Kamu klik saja di perkataan SINI. Tapi sebelum itu, nak berpesan (macam CkLah pesan), datang balik sini. Belum habis lagi. Lihat SINI.

Hal yang dulu aku cakap perihal cinta 5 segi. Perihal tentang aku tidak dapat mencari penyelesaian daripada mana datangnya watak ke-lima itu.

Siang tadi, sempat berbual mesra dengan seorang sahabat. Dia menceritakan kisah benar sahabat dia. Kita namakan dia sebagai A. Seorang lelaki. Kategori Jantan Budiman. Dengar-dengar balik, ceritanya lebih kurang sama seperti yang aku tulis dulu.

Cerita nya selepas dilintang pukang, berbunyi begini:

A dan B berkawan baik. Sejak mereka masih di alam persekolahan. Persahabatan mereka tanpa disedari membawa bibit-bibit percintaan. Di pendekkan cerita, segala dendam kesumat, madah berhelah, sepi sekuntum mawar merah, semua sudah mereka ungkap dan lafazkan. Hal ini terbawa sehingga ke umur dewasa, yakni lepas sekolah dan memasuki alam pekerjaan.

Ok!.

Dipendekkan cerita, si A dapat bekerja sebagai tentera laut. Manakala si B pula bekerja di Chow Kit Road. Bila berjauhan, seperti biasa macam ayat ayat dalam novel cinta, perhubungan mereka semakin lama semakin pudar dek jauhnya jarak antara mereka. Ketika itu belum ada Facebook. Kalau ada Facebook, pasti sudah lama mereka berfb Chat, berbalas-balas komen Atau berbalas-balas mesej di inbox. Atau pun ketiga-tiganya sekali. Serentak.

Si B mula menunjukkan sikap tidak setia dalam perhubungan mereka. Secara diam-diam dia berkenalan dengan C. Maka, segala episod laila dan majnun mereka mulai. Sementelah si C agak kukuh ekonominya berbanding si A yang hanya makan bila ada gaji. Tadak gaji, tak makan.

Berbalik kepada si A tadi. Dengan restu keluarga, disuruhnya emak, bapak dan kaum kerabat yang lain pergi meminang B. Tetapi sehari sebelum hari tersebut, B datang berjumpa A memberi keputusan enggan mengikat tali pertunangan. Hari yang cukup celaka bagi A. Dan lebih celakanya, si B tadi datang bersama-sama C. Sudah nampak sikap nak menunjuk-nunjuk seperti sikap jiran yang bukak pintu luas-luas sebab nak tunjuk peti ais baru beli.

Terlupa nak beritahu tadi. Keluarga A sebenarnya sudah ada pilihan untuk jodoh si A. Bahkan A tahu siapa dia. Baik, kita namakan dia sebagai D. Tapi A tidak mahu. Oleh sebab kekecewaan tadi, si A bersetuju dan menerima bulat-bulat pilihan keluarga untuk menyatukan dia dengan si D. Dipendekkan cerita, mereka berkahwin dan berbahagia lah dia dengan pilihan keluarga.

Nak dipanjangkan balik cerita, si A berhenti kerja sebagai tentera laut dan dapat kerja lagi best. Gaji pun lagi best. Rumah pun best. kereta pun best. Semua best. Kita tutup dulu cerita pasal A sekejap.

Kita siar pulak cerita tentang B. Adapun si B dan si C (sat, C ke?..dah..aku konfius dah....) Ok. Betul. memang C. Akhirnya, si B dan si C berkahwin. Tetapi nasib B tidak secerah nasib A. Ibarat ku sangka panas hingga ke petang, rupanya memang panas sampai ke malam. C dibuang kerja. oleh itu, tinggallah si B yang menjadi pencari rezeki keluarga., (untuk tidak konfius, B adalah wanita, ok!)

Maka kehidupan mereka amat berbeza. A dengan kesyurgaannya. Manakala B dengan kenerakaannya. Amat berbeza kehidupan mereka. Seperti seluar levi's dengan seluar kodi. Tetapi. Ada tetapinya. Walaupun berbeza, mereka masih ada persamaan. Kedua-duanya masing-masing ada 7 orang anak!

Point cerita ini sebenarnya, apabila B dan A berjumpa semula. Dan B mendesak untuk meraih semula cinta A. Sewajarnya A berasa serba salah?. Dalam dilema?. Antara B atau D?..Atau lantak ke aku, ikut suka aku?.Mana satu yang dia perlu buat?

Itu zaman dulu. tetapi sekarang, mereka berjumpa semula. Dalam Facebook. Secara tidak sengaja, B terjumpa A dalam senarai fren list kawan dia, iaitu E. Tanpa membuang masa, dia menge'add' A. Pada masa yang sama E (perempuan), juga cuba bermain cinta dengan A. Rupanya A dalam diam diam berhati waja cuba menjadi kasanova. Rakan rakan facebook yang lain seperti F, G, H, I, J ,K, L, M, N, O, P, Q, R, S, T, U, V, W, X, Y, Z juga cuba digodanya. Ini semua B dapat tahu melalui rakan Facebook dia juga, iaitu Alip, ba, ta, stha, jim dan Kho (terpaksa gua abjad jawi..) yang juga merupakan Fren list dengan A. (ok, ok....yang ini aku saja saja tambah. Cerita tadi sebenarnya sudah tamat pada perenggan di atas )


*****
"boleh buat novel cerita kamu ni" kata aku. Lalu aku suruh dia menulis dan kalau perlu, tokok tambah saja cerita nak bagi lebih sedap. Tapi akhirnya, terbantut. Bila dia kata.

"Aa'ah...macam cerita lagenda budak setan"

Hmmmm....dah ada dah...


sebab tu, aku pernah kata pada seseorang: Buat cerita lain la.......asyik asyik sama ja jalan cerita. Tak guna buat berpuluh buah novel tebal-tebal, tapi jalan ceritanya hampir samaaaaaaaaaaaa.

*****


5 comments:

tasekM said...

ye. yeeeeeee.... kontekkkkkkkk sgt. hehehe....

perjalanan hidup ni, kdg2 kita berdepan dgn perkara2 yg kita tak pernah duga...


.

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

tasek:
....cara jawab tahu dah...tak pernah kontek langsung....hahhaaa

Twinkle said...

akhirnya si A sudah pun melupakan si B dan si A menjalani hidup bahgia gan pilihan ibunya..... Dan si E (org yg banyak menyimpan rahsia si A...hehehe) mengatakan pada si A, apa yg dah berlaku biarkanlah berlalu..... si A mengangguk2 kepala gan lajunya...

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

Twinkle:

hahahahaha....apa yang berlaku biarlah berlaku..Yang penting apa yang didepan sekarang ini...

Twinkle said...

betul tu dear.....u la depan i....hehehe