Jom...

Sunday, November 7, 2010

berlibur...

*
Kelmarin dari pagi membawa ke petang aku dan anak anak berendam di lost world of Tambun. Sesekali berendam di samping masyarakat 1Malaysia terasa ghairah juga. Walaupun keghairahan itu tidaklah sama macam laki yang ghairah nak masuk tidur awal malam jumaat.

Cuma sedikit hairan bila sampai di pintu masuk. Nampak kelam. Hampir hampir gelap gelemat. Ramai juga rakyat berbangsa India. Bercampur-campur dengan bangsa lain yang menumpang cuti sempena perayaan mereka, yakni bangsa Melayu dan Cina.

Timbul satu pertanyaan. Mereka tak pergi jalan-jalan rumah saudara mara kah?..

Owh!.mungkin sudah menjadi trend sekarang. Budaya ziarah menziarahi sudah terhakis pengamalanya. Orang lebih suka bercuti di tempat-tempat berlibur. Sama juga sesetengah orang Melayu. Semasa musim raya, dah kurang nak berjalan ke rumah saudara mara. Banyak masa dihabiskan di rumah atau di tempat-tempat berlibur. Bagi yang kaya dan banyak duit, mungkin menyambut raya di Hawaii, Paris, ataupun Gold Coast. paling lekeh pun ke Batam!

Ada mamat India tu ajak aku bersembang. Sementara tunggu giliran nak naik kapal beghayun!. Kesempatan itu aku tanya beberapa soalan. Tak menziarah saudara mara ke Deepavalli?. Dari jawapan dia, aku terpikir. Itu yang aku tulis di perenggan atas tadi.

Budaya kunjung mengunjung dah jadi semakin kurang diamalkan. Tak pergi rumah kawan-kawan?. "Dorang pun keluar jugak..habis macam mana mau pigi.".." Mau balik kampung, saya mana ada kampung. Saya dari KL..turun sini, jalan-jalan bawak Family"

Nah!...itu jawapan dia. Baik. Aku pun diam. Malas nak tunjuk perangai ramah-tamah.

Dah tak kuasa aku nak sembang lama lama. Bau lenga dia kuat sangat. Sampai turn, aku jalan masuk ke kapal beghayun. Pening jugak!

Yang seronok dah tentu kedua paru-paru aku. Lama dah tak mandi di situ. Menimbuk sakan. Berbeza semasa aku kecil dulu sewaktu baya baya dorang ni lah. Menimbuk kami sampai merah-merah mata.(Opsss!..dah cerita dah n3 lepas)

Seronok tak seronok pun, rabak jugak lah aku...Walaupun poket tak berapa nak kembong, digagahi juga pergi sebab dah janji dengan dorang. Kata orang, jika dah berjanji mesti ditepati. Aku tak mahu jadi macam sesetengah orang. Suka berjanji tapi tak pernah tepati. Seperti berjanji nak berubah jadi baik. Tapi tak berubah-ubah. Setiap hari rabu, sabtu dan ahad berduyun-duyun menambah saham.

Jika boleh aku tidak mahu mungkiri janji. Lebih lebih lagi janji dengan anak. Gamakkah kita nak tengok dorang sugul memeluk kaki atas katil sebab tak dapat pergi jalan-jalan walhal mak bapak dah janji nak bawak?..


*******

Hari ni rasa badan macam nak demam demam gitu...




3 comments:

ckLah @xiiinam said...

Depa mana ada konsep berziarah macam kita cikgoo...

Murid kelas ckLah, 3 orang pi India...terusssss sampai cuti sekolah. Nasib baik dah pulang buku teks...kalau tak harus ckLah pecah rumah dia..

ZulDeanz said...

Takder gambo ke cikgu?

Cikgooden said...

CkLah:

iya ka?...aku mana tahu..ehhhee..



Zuldenaz:

tadak gambo...lupa bawak kamera