Jom...

Monday, November 15, 2010

Hidup bukan rahsia

Aku sudah menghadam buku ini. Hidup Bukan Rahsia: Anda, Saya dan Kita...


Sebuah buku tulisan Sis Zabrina (Zabrina Abu Bakar). Aku tidak pernah kenal dia. Tengok muka pun belum. Apatah lagi susuk tubuh. Kuruskah?.Gemukkah?. Cuma ditulis, beliau adalah salah seorang Calon Anugerah 'King Faisal International Prize' 2010.

Banyak yang boleh dipelajari daripada 18 kisah penuh inspirasi berasaskan kehidupan seharian seorang muslim, seperti yang tertulis di muka depan buku ini.

Gaya penulisan yang bersahaja dan mempunyai unsur kecindan. Jika dibaca, akan terjumpa kelainan dalam persembahan tulisan beliau. Yang membezakan dengan penulisan pakar motivasi yang sudah ada (dan yang sedang berusaha gigih menulis)

Fokus utama penulisan beliau adalah mengajar supaya kita sentiasa menjadi insan yang ingin didekati oleh orang lain, setiap masa. Kita disenangi dan disukai.

Caranya?...berdasarkan 18 kisah tersebut, sekiranya kita menjadi seorang yang suka menolong, seorang yang berguna, yang baik dan menghormati orang lain, makanya kita bukan sahaja membantu mereka tetapi lebih kepada membantu diri kita sendiri.

Kita sebenanya meraih keberkatan dan ganjaran yang besar akhirnya, atas segala bantuan yang kita hulurkan kepada orang lain!

Ayat-ayatnya lancar. Seolah-olah dia sedang berbual dan bercerita di hadapan kita.

Walaupun fokus utama penulisan buku ini adalah bercorak keagamaan tetapi cara penyampaiannya tidak terlalu formal seperti kita membaca buku-buku bercorak keagamaan yang selalu kita jumpa (yang kadang-kadang baca, kadang kadang dak).

Dengan perceritaan yang selamba dan bersahaja, namun sesekali ia diselangseli dengan petikan daripada Al-Hadis dan Al-Quran. Suka dengan buku ini sebab pengarangnya dapat menyampaikan mesej agama secara ringkas, relevan dan mudah dipraktikkan.Ianya berkisar tentang kisah-kisah pedoman yangsering berlaku dalam kehidupan seharian!

Tapi, dalam banyak banyak kelebihan yang tertulis diatas, terdapat juga kelemahan dalam buku ini. Terutamanya sekali, tentang ilustrasi.(Aku tidak selayaknya untuk bercakap tentang ini kerana aku bukan mahir dalam kerja-kerja grafik. Tapi aku cakap berdasarkan apa yang aku rasa)

Satu percubaan yang baik, apabila setiap kisah dalam buku ini dihiasi dengan ilustrasi kartun. Entah apa tujuan diselitkan kartun tersebut. Pada aku, ia hanya mengganggu pembacaan. Sebab kartun dia cukup tidak cantik. maaf cakap!...aku berkata benar (maaf sekali lagi kepada pelukisnya). Aku cuba untuk berlaku jujur.

Aku menulis ini sebab terpegaruh dengan kata kata yang ada dalam buku ini.

"Hati yang jujur melahirkan tindakan yang jujur"...

Dalam dunia fana dan yang semakin nipis lapisan ozon ini, tidak ramai orang yang jujurrrrr.....

Betul kan...mana mungkin, tindakan seseorang adalah nampak jujur, jika hati nya sendiri tidak elok. Busuk!!!. Penuh dengan perasan hasad dengki.!!!! Sebab itu, hati seseorang dapat kita nilai hanya berdasarkan tindakannya. Perilakunya. Ikhlas atau tidak dia itu, tengok kepada corak perlakuan....Betul?..hmmm..fikir-fikirkanlah.

18 kisah

1. Kasihi saudara kita : Kisah abang dan adiknya
2. Berbuat baik kepada semua: Kisah si jejaka dan uncang emasnya.
3. Tangan yang memberi lebih baik daripada tangan yang menerima: Kisah lelaki dan gajinya.
4. Maafkanlah dan teruskan kehidupan kita: kisah si gadis dan puisinya.
5. Usah menilai orang lain: kisah seorang cucu dan datuknya.
6. Berdoalah untuk mereka apa yang kita doakan untuk diri kita sendiri: kisah budak lelaki dan kamar barunya.
7. Raikan kejayaan orang lain: kisah dua jiran dan kereta mewah mereka.
8. Apabila anda menuding satu jari pada orang lain, empat jari menuding kembali kepada anda: kisah suami yang perihatin.
9. Bergantung hanya kepadaNya: kisah si penjual telur.
10. Kejujuran membawa keuntungan: Kisah maharaja baru dan biji benihnya.
11. Terima dan sesuaikan diri dengan perubahan: kisah raja dan menterinya.
12. Dengar dan turuti nasihat: kisah pekerja lebuhraya dan kadnya.
13. Kesabaran itu satu kemuliaan: kisah puting beliung.
14. Kasihi anak-anak kita: kisah si anak kecil dan kasut butnya.
15. Senyumlah dan dunia akan tersenyum bersama kita: kisah seorang gadis dan cadarnya yang komot
16. Dengarlah, ia pasti berbaloi: kisah seorang guru dan si gadis kecil
17. Bersangka baik terhadap orang lain: kisah seorang wanita dan payungnya.
18. Hargai perbezaan kita: kisah sembilan pelari pecut.


Nah!.ada 18 kisah, 18 tajuk...yang setiap satunya, dikupas bersahaja dan menarik.


Majulah buku untuk negara....

selamat membaca.
Salam!.




7 comments:

iina said...

wah menarik nie.. kena cari buku nie.. nantilah bila balik esok ;)

ckLah@xiiinam said...

...rahsia kita bersama, jangan kau pecahkan!













...uwek!
:D

Cikgooden said...

iina:

esok balik?...mai tepeng...


CkLah:

biarlah rahsia...hahahahaha

tasekM said...

sila pecahkan rahsia kita.




dah sah2 mmg tak de rahsia.
ha ha.

anjang said...

rahsia anda kami ada....entah kat mana aku terbaca moto ni....buku ni dah lama beli...baru sempaat membaca sahaja belum menghazamkannya lagi...terangsang pulak aku nak membacanya lagi,,,, terima kasih sahabat

KAKTINY said...

... aku nk mula berahsia..

tapi apa eh?..

jom tasek, kita buat perjanjian rahsia..

hahaha.. tetiba komen cklah plak jadi komentar.. kuikuikui..

... jujur.. ya, jujur dan berterus terang adakalanya mampu membuatkan ada jiwa yang memendam rasa, ada hati yang terbakar lara.. tapi.. LANTAK DEME LE.. kan.. sapa suruh nk terasa..
.. relax ah..

hehehehe...

Cikgooden said...

Tasek:

hahahahhaa..tiada rahsia antara kita


anjang:

bacalah....kut kut jadi inspirasi..



kaktiny:

terus terang lah...walaupun pahit.