Jom...

Wednesday, October 27, 2010

empat perpuluhan dua juta yang diminta, hanya tiga ratus ribu sahaja yang diberi...cukup kah?

*
Aku pernah mengeluarkan satu entri tentang kebakaran sekolah kebangsaan Jelai. Sekolah anak aku. Sekolah aku dulu. Dan sekolah emak aku jugak. Ya!..sejarah sekolah ini amat panjang.




Tapi ada satu hari itu, malang tidak berbau. Yang berbau adalah kesan kebakaran. Habis semua khazanah ditingkat dua bangunan tersebut hangus dijilat api.

Itu dulu. Punca kebakaran ketika itu masih tidak diketahui. Masih di dalam siasatan Bomba. Dan, sekarang ini aku pasti puncanya sudah dikenalpasti. Perkara ini dah lama. Bulan puasa lepas. Tak mungkin Bomba lembab menyiasat. Cuma, hasil siasatan tidak didedahkan.

Kebetulan tadi, aku bersembang-sembang pekena teh dengan salah seorang guru di situ. Yang kebetulan lalu menyinggah untuk makan (atau minum)

"huh...dapat 300 ribu ja, deng". kata dia.

Apa yang 300 ribu?.

Repair bangunan.

Repair ja?.

Ya.

Tak dapat bangunan baru?

Dakkkkkk!!

Ermm...berbeza dengan apa yang aku dengar-dengar semasa hari kejadian di sebelah petang dan keesokkannya. Ketika itu datang manusia bergelar YB wakil rakyat berjanji yang dia akan usahakan untuk mendesak pihak atasan untuk mendapatkan bangunan baru.

Ada juga datang pihak dari Jabatan Pendidikan mendendangkan rentak lagu janji yang sama. Akan cuba untuk meminta bangunan baru daripada pihak atasan.

Dan, ada juga desakan daripada pihak PIBG (suaranya mungkin bernada kampungan) juga rentak lagu janji yang sama. Akan cuba untuk mendesak dan minta pihak atasan untuk mendapatkan bangunan baru.

Tapi pihak atasan bagi hanya RM300,000.00.

Timbul soalan. Cukupkah nak buat bumbung dan repair segala kerosakan dengan hanya duit sejumlah itu?..

Entah lah......

Yang pasti. Anak-anak sekolah itu, sekarang belajar di merata-merata. Kantin, Bilik Muzik, Kelas terapung-apung...........terawang-awang.

Itu yang diluahkan sahabat tadi.



Ibarat kata Karam Singh Walia

"Hanya Jauhari Menganal manikam"
"Ibarat lembu punya susu, sapi mendapat nama"
"Kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan"


Wallah Hu A'Lam.

*

5 comments:

ckLah@xiiinam said...

....tak terjangkau!

Yunus Badawi said...

Kalau ada pilihanraya kecil besar kemungkinan boleh dapat blok baru. Silap2 sekolah baru pun boleh dapat.

Satu lagi cara, kalau ada PM dari negara mana entah datang ke situ buat acara mcm di Brickfields tu.

tasekM said...

kesian kat anak2 la no...



.

julietchun said...

dengar berita semalam buat projek brickfields RM35juta, hurrmmmmm.

ashley said...

Doa bagi wakil rakyat situ QAA LUU..hehe