Jom...

Saturday, August 21, 2010

Bufet Ramadhan...!

Berbuka puasa ala bufet ramadhan sudah menjadi trend..Bayar duit sejumlah ditetapkan, anda berhak melahap sehingga termampu. Jika pecah perut, tanggung sendiri. Itu bufet. Itu kisah makan.

Tapi ada satu kisah lain (SINI).

Ini kenyatan Ketua Pengarah Jakim, Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz. Katanya, hasil daripada pemantauan Jakim terhadap 34 buah hotel yang menganjurkan bufet Ramadhan, didapati 70 peratus daripada premis berkenaan tidak memenuhi keperluan piawaian Pensijilan Halal Malaysia. Malah menggunakan bahan yang diragui halal.

“Antara hasil penemuan ialah penggunaan bahan mentah yang berasaskan alkohol, bahan ramuan yang diragui, bahan mentah yang tiada pengesahan halal, ayam daripada sumber yang tidak jelas dan percampuran di antara bahan mentah halal dengan tidak halal di kawasan penerimaan (loading bay) dan stor penyimpanan.

Jadi sesiapa yang rasa nak berbuffet sempena bulan Ramadhan sila beringat. Ini berita aku dapat tadi.

Tapi dua hari lepas, aku dan sahabat pergi berbuka di Restoran ini.




Dan terbaca di Kosmo versi cetak, tersenarai 24 hotel yang mempromosikan Bufet Ramadhan yang tidak mematuhi piawaian halal. (Kosmo, 21 Ogos 2010:11). Sila cari dan baca sendiri. Jangan Malas!

1.
2.
.
.
..
.

11. Restoran Tupai-tupai, Kajang!
.
.
.

Restoran ini tersenarai di nombor 11. Cis!

Sungguhpun aku dan sahabat tidak berbuka secara bufet, tapi dapur yang sama aku syak mereka gunakan untuk memasak. Kemungkinan juga menggunakan bahan ramuan yang sama. Malah tukang masak yang sama. Pendek kata, jika di situ, samada berbufet atau tidak, sama sahaja.

Hmmmm......mati akal sekejap! rasa tertipu...
.
.
.
.
.

.
.
.
..
.
.
Lagi satu, tomyam dia manis!..menggelugei tekak.

*

8 comments:

lupekanje said...

tak apa..tak tahu..lenkali nk makan gi tanya dulu....ada sijil halal ke idak...

tasekM said...

aku br balik dr berbufet di seri malaysia. halal rasanya.

ha ha.



.

Mr PenyuBiru said...

sebab tu aku tak makan kat bufet ramadhan.beli kat param jer.hihi

Twinkle said...

nama restoran tu pun dah tau...kebarangkaliannya bahan2 dia bercampo2...halal haram....

Shifu67 said...

nama restoran tu pun dah pelik... macam adik beradik dgn restoran katak-katak je

lain kali cari la restoran... seulas pinang ke... sri bemban ke...

ZulDeanz said...

agak-agak Restoran Tupai Tupai kat belakang Dewan Bahasa tu halal ke tidak erk?

ashley said...

Tom yam daging tupai ke?
hahaha

SFAW said...

x apa anggap saja kita x tahu