Jom...

Sunday, December 20, 2009

SGM...

N3..stock..!

Kelmarin, Timbalan Perdana Menteri telah memperkenalkan Standard Guru Malaysia (SGM), sebagai penanda aras kepada kualiti dan garis panduan menilai keupayaan guru di Malaysia.

Maknanya, jika anda seorang guru, sewajarnya berada di atas garisan ini. Tujuannya adalah sebagai mekanisme melahirkan guru yang benar-benar berkualiti dan dapat melahirkan modal insan kelas pertama.

Apakah standard yang ditetapkan?. Menteri Pelajaran menegaskan, seperti dalam laporan akhbar, berdasarkan standard itu, guru akan dipastikan mempunyai tahap amalan tinggi dalam tiga perkara utama

1. Nilai Profesionalisme Perguruan
2. Pengetahuan dalam subjek
3. Kemahiran tinggi dalam teknik pengajaran dan Pembelajaran.

Dikatakan juga, Malaysia sebagai negara pertama di rantau ini yang telah menghasilkan piawaian guru secara khusus.

Sila baca wahai semua guru seluruh Malaysia dan Asia Tenggara........

Mafhumnyaaa......Dulu korang tak standard...termasuk aku.

Bukan aku cakap... Menteri Cakap, aaaa....
!!!


Salam, senak pala..!




3 comments:

ASH said...

menteri pelajaran sapa pegang ha?
.
.
.
tak tau tak tau.
padan aku tarak standerd
kiok kiok kiok....
.
.
Tapi aku tetap yakin cikgu yang telah mula mengajar 15 tahun dulu masih lagi CIKGU la ni tapi tok menteri yang pegang jawatan kat kementerian entah berapa kali ganti ganti..
ngeh ngeh ngeh!

anjang said...

dalam bahasa malaysia tak dak standard ni tak dak kelas la. Nasib baik aku pegang kelas, aku ada kelas, siapa yang tak pegang kelas memang cikgu tak dak kelas

Cikgooden said...

ashley:

menteri pendidikan laaaaaaaaaa..hahahaha


anjang;

hahhahahahah.....aku ada kelas gak.