Jom...

Sunday, November 22, 2009

Orang cuti,,, aku?...kerja, kerja ,kerja..

Aku penat. Penat sungguh-sungguh. Hatta nak menaip n3 dan me'kecikkan' gambar pun tak larat rasanya...Jadi aku up-load saja gambar ini. Sila tatap. Jika kalian ada ayat-ayat nak mengutuk, sila simpan.


buah yang dikutip, dikumpul untuk di asak ke bakul...sepadat yang boleh...henyak rapat-rapat.

Dan bila sudah penuh akan di bawa turun menggunakan motorsikal yang selalunya buruk dan agak ramping pinggangnya. Bila turun bukit, motor bisa mengayak.....terasa ke perut. Kiri kanan, kiri kanan...mengelak jalan yang tak rata, berselut malah licin sruh seruh....Brek dah tak makan dah. Terpaksa guna kaki...tangan, dan segala apa yang ada.


Bila sampai kedai,..buah dikumpul. Ramai jugak, tuan punya buah....ikut kelompok. Masa ni boleh tahu, tuan mana yang buah duriannya lebat dan banyak. Ukuran berdasarkan ketinggian buah yang dilonggok.....Tapi itu cuma sekadar nak tahu. Tiada hadiah disediakan untuk tuan yang punya longgok yang paling tinggi dan best! .

bersedia untuk di kira...


Tukang kira.....aku tak tahu, ntah daripada universiti mana dorang grad.....punya la banyak buah dan longgoknya tinggi pulak tu, tapi.... bila di kira, cuma 4o biji saja....alahai...


bersedia untuk diangkut pergi...........(gambar lori tak sempat ambik...masa tu, tukang ambik gambar sedang gigih menghabiskan sarapan pagi....hahahahah)


....aiyaaaa..En. Awi aaaa.....belek sakan nampakkkkkk.....


*
Aku bercadang hendak menulis panjang tentang buah durian ni. Menyambung kembali apa yang sudah ditulis sebelum ini...( Ya!..Kariah aku, memang banyak buah ini. Rezeki orang kampung.....)

Tapi aku penat!...Letih!....Lain kali aku sambung...(lain kali tu, maksudnya..kemungkinan musim durian tahun depan)


SALAM...HORMAT...................pada YB kapongku...(YB: Yang berpolitik..)


*

14 comments:

xiiinam said...

kerja kita, adalah pilihan kita.....


(bukan ayat kutuk ni tau!)

Yunus Badawi said...

Lebatlah rezeki ko tahun ni selebat buah2 durian tu. Syukur.

Adik ipar aku dah dua kali bagi durian sbb kebun emak mertua dia pun banyak buah kali ni hehehe

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

CkLah:

betul....pilihan kita,,,kita tanggung..meh la CkLah..kita tanggung sama sama...ada bran.? hahahhah..

YB:
bukan aku punya tu YB...hahahah..

xiiinam said...

Seminggu ni ckLah sering sakit kepala bila lalu pejabat sekolah. Ada ke patut dema bawak bekal durian. Dengan pengetua sekali membalun durian tiap pagi. ckLah tak suka. ckLah pening kepala. ckLah tak tahan bau durian.Tak suka...








...kecuali dema ajak ckLah join sekali! Mmmmmmmmm....sama naik!!! Minggu lepas beli kat pasar Malam Changkat Jering...pergh!

Nizam.Ariff said...

Bro, kalau dah banyak sangat, lu kopek, isinya lu masuk kat freeze sejuk beku... buleh buat aiskrim...

Gua mula panas otak 2jan10... apa barang mula kelas 2Jan!!? Ceit, cuti tahun baru pun tak abis lagi...

ashley said...

he he he...
aku kesian kat hang!!
nanti aku tolong pi kurangkan bebanan itu...ha ha ha

KAKTINY said...

bagi aarrr no tepon.. bleh roger2 pi johnny..

result stat kuar bila??.. kalau A, cikgooden la kena banjer kaktiny.. kahkahkah...

Shifu67 said...

boleh lawan durian bukit gantang ke tu... hehehe

anjang said...

aku sokong cklah, aku pun tak berahi deroyan ni. Kalau kuah deroyang memang licin aku sental

lukmanw@gmail.com said...

Hang tengok Senario ka tghari tadi di Taiping Central (23-Nov-09)?

Lukman

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

CkLah:
Aik...bila masa hang mai tepeng?...Mai tak habaq....


Nizam:
lewat kelas hang...aku ujung dec dah start..
ais krim?..hahahahah....sendiri bikin tu dah jadi tempoyak, bang.

Kak Hida:
Bila nak mai batu kurau.....Aku tak mau bawak pi jumpa hang dah...nak kalu, Mai sini.

Kaktiny:
hahahah,,..nanti aku bagi no Phone...roger2 la...A?..doa2 la..hahhhh...tak konfiden langsung la kak tiny weii...

shifu:
hahahah...tak tau aaaa....sapa menang...

Anjang:
bila balik?..raya aji balik tukugho?..

Lukhman:
wei....betui la..aku baghu sampai ja tgk senario..hahahaahh.....awat aku tak nampak hang?...

iina said...

ya cikgu sambunglah tahun depan ya.. tahun depan 1 lagik pun xpe hehehe ;)

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

IIna:
takpa lae cikgu....ada jugak..hehehe..

bila nak balik mesia weiii....

watie said...

banyaknyeee droyannn..mana satu longgokkan cikgu?....