Jom...

Friday, September 4, 2009

Puasa bukan alasan untuk bermalas-malasan tidur dari pagi hingga ke petang...

Minggu lepas aku balik berpuasa bersama keluarga. kakak dan Adik ku berikan semangat untuk berpuasa. Aku tazkirahkan tentang padhilat2 puasa. Sekadar yang aku tahu. Namun pemahaman adik agak terhad. Dia cuma paham tentang fadhilat upah duit raya. Sama seperti tahun-tahun sebelum ini.

Aku tak kesah tentang itu. Cuma nak mereka tahu, tentang rukun yang satu ini. Aku kira mereka pasti akan keletihan berpuasa. Namun telahan aku agak meleset. Bahkan sepanjang hari mereka cergas. Ngalahkan bapaknya....(tak cergas sebab kekurangan nikotin dan tar dalam badan...)

Nak nak pulak masa tu memang cuti sekolah. Happy la...tak payah ke sekolah. Sepanjang hari nak main. Aku risau mereka tak tahan. Cara yang selamat, aku suruh mereka diam ja..Tengok tivi...buat apa kekdah yang tak meletihkan. Bukan apa, takut bila dah letih, minta buka pulak puasa tu.

Badan dah makin mengembang, mana boleh tinggal-tinggal puasa.

Bila petang. Kemungkinan kudrat yang ada tak banyak digunakan sangat. Jadinya, tenaga berlebih. Dibantainya main bola. Aku tak perasan pun. Bila sedar riuh rendah ja di luar. Sekali tengok ..he he he...

Ayie...tunjuk handal...he he he.

Gelecek, kak........gelecek...

padang stadium tak rata...jawapan dia..., bila di tanya kenapa bola asyik masuk celah kangkang jer...

Sesi bergambar semasa rehat separuh masa pertama...juru gambar baru bangun tidor..

***************

Esoknya adik demand nak bukak puasa di Kenny Rogers. Aku pandang mama. Mama pandang aku. Pandangan mama meleret ke poket aku. Hmmm....masih berisi.

Ok!..jom berbuka di kenneisssssssss.......Rojoh!

kakak dengan muka muslimah, menanti dgn penuh sabarrrr...

Adik..
jap jap tengok jam..jap jap..tengok jam........Sabar dik, sabar yer..he he he..

sudut ini cukup seksa aku nak snap.....tak fokus ke muka...asyik mengira buih air lemon tea..ha ha ha

Sabarrr kak...................

....................lama aku perati dia menghayati lekukkan dan aroma muffin

Tak sanggup menunggu lama...he he he


ambik kau!..he he he.................puas hati.


Malam yang cukup rojeh punyaaaaaaaaaaaa.......

Esok kita mari lagi, baba nak?...cadang adik..


ya...esok, puasa ke tujuh tahun depan pulak..he he he....



*



13 comments:

anjang said...

aku cukup tak sampai hati kalau anak-anak mintak nak makan kat mana-mana, mesti aku bawak punya.

iina said...

oklah tuh.. poket tuh berisi jek.. dkt2 nk raya leh mkn lagi ekk ;)

Water Lily said...

Amboi..akak pun tak pernah pi makan kat premis pakcik kenny hahaha!

Tak pa, meraikan anak-anak berposa.

ashley said...

Tajuk merujuk ke siapa sebenarnya?
ha ha ha..
BAPAKnyer?

tasikmerah said...

kiorang pun dh plan2 nk berbuka kat kenny nih.... tapi tak pi2 lagi... hr ni la kot.

xiiinam said...

Selamat menjamu anak-anak...he..he...

ZulDeanz said...

Nasib baik kat Ampang ni takder Kenny Roger hekhek...

Nizam.Ariff said...

POket kamu penuh berisi,
poket aku kembung tanpa isi..
kembung dengan angin...


keni rojeh....!
Aku pun nak pi jugak le ...

sf said...

salam ramadhan bro, tido petang tu yang syiokkk bro ... hehehee

Yunus Badawi said...

seronok dpt berbuka dgn keluarga. Aku tak pernah buka kat keni roger huhuhu

Mak Su said...

anak2 saya sibuk tanya upah selepas posa.... takat baju raya tak cukup katanya... huhuhhu

wakara said...

sedadnya dapat makan kenirojeh..

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

anjang:
sama la teman yob....cuba usahakan, wp poket agak kempis kemudiannya..

iina:
demi dorang....itu saja yg ada..

waterlily:
parah jugak la kak..he he

ashley:
agaknya la..ha ha ha

TM:
dah pegi?...amacam..kempis tak poket?..ha ha ha

CkLah:
selamattttttttttt..ha ha ha

Zul:
tak kesah la...kan..

Nizam:
pi la sekali...pasti kempissssss..poket..ha ha ha

Serunai faqir:
ya....nekmat nya len macam..ha ha ha

YB:
terei la sekali...sekaliiiiiiiii ja..ha ha ha

Maksu:
demand jugak kan...ha ha ha..layan ja.

Wakara:
sedad lae..nak baya pong sedad jugak..ha ha ha