Jom...

Tuesday, January 6, 2009

Ntah....

Catatan Maha Si Tua

Catatan #1

Jika dihitung, dah beberapa belas kali aku keluar masuk keluar masuk blog aku nih..Asyik keluar masuk je. Satu apa tak taip.Tiada idea nak ditaip. Tiada bahan nak dironggengkan. Aliran idea Jadi Sekat-sekat. Otak Beku. Blur.

Bila menjengah blog kawan-kawan, rakan-rakan guru terutamanya, baru sedar yang sessi persekolahan dah mula. Tahun 2009 bermula tahun aku dah tak mengajar. Jadi kurang ajar. Bila baca blog kawan yang menulis pasal hari pertama persekolahan, rasa cam sedih jaa…

Sedih sebab di depan aku bukan lagi murid-murid, tetapi Pensyarah yang buat-buat cengeyyy..

Sedih sebab di depan aku bukan lagi rutin-rutin yang aku biasa buat sejak berbelas tahun dulu.

Sedih sebab di depan aku bukan lagi roti canai atau nasi lemak sebagai sarapan pagi aku.

Sedih sebab di depan aku bukan anak-anak dan isteri ketika aku bangun pagi

Sedih sebab di depan aku bukan lagi, apa yang dah aku tengok dulu…

Aku menyesal?....Ntah!



Catatan #2

Aku beratur. Dia beratur. Aku masuk. Dia masuk. Aku duduk dia duduk. Aku tengok dia. Dia tengok aku.
Dia tengok aku. Aku tengok dia.
Tak boleh nak elak.
Terpaksa.
Aku terpaksa berdepan dengan dia. Aku berdoa, supaya deria yang melihat bukan mata, tetapi telinga. Sekurang-kurangnya aku tak pandang mata dia yang kelik pas kelik pas tengok aku sepanjang perjalanan.

Ya!...dari hentian UKM hingga ke Kuala Lumpur. Kami bertentangan mata. Mata aku dan mata seorang Nyonya Tua!...

Catatan ringkas pengalaman pertama naik komuter…

*ha ha ha…..dah berpuluh tahun aku hidup, baru nak pandai naik Komuter..jakun betul Haih! (Awaittt la, depa buat kerusi lagu tu… dalam hati memang aku gelak guling-guling. Duduk tegak keras….kita tengok orang depan, orang depan tengok kita)


22 comments:

xiiinam751 said...

Aku selalu naik komuter pi rumah adik di Jalan 3....
Selamat belajar...
Selamat naik komuter...

Shifu67 said...

ko dah kena sindrom 'gilo sakook' ni
tabah je lah.... nikmatilah arus kehidupan dlm komuter tuu!
pstt... sebab tu aku tak jadi nak sambung study kot.... hehehe!

KAKTINY said...

halahlahlahlahlahaiii... comey nyer citer cikgooden naik komuter.. kehkehkeh..

cikgooden.. TERUSKAN PERJALANAN MENIMBA ILMU ITU..

MENYESAL?... SAY NO TO IT!!!.. kalau cikgu give up.. nk jawab apa kat anak-anak murid nanti?

Pepatah ada kata "guru kencing berdiri... murid kencing berlari.."... kalau cikgu GIVE UP (tak mula lagi pun perjuangan tuh.. baru dok berasap parang jer..), apa contoh murid2 bagi kat cikgu nanti?.. TOKSAH LER GIVE UP..

tiny yg sengal bengal ni pun buleh LULUS dan DH MASUK FINAL SEMESTER.. takkan cikgu.. SEORANG GURU.. nak PATAH BALIK KOT?!!!.. nehi nehi nehi.. teruskan perjuangan.. tension kalu.. calling calling.. kita pekena STEAMBOT JONIS ALAMANDA... hihihi...

Ingat.. DOA DAN HARAPAN SERTA IMPIAH JUGA KEPERCAYAAN ANAK BINI SENTIASA ADA BERSAMA CIKGOODEN..(dah pulak aku yg nasihatkan CIKGU???!!!...)

ampuunn cikgooden.. terlebih sudah.. (panjangnyer aku meraban...)

Mr PenyuBiru said...

hik3..

lenkali ajak nyonya tu main say say say me me me. hik3..

iina said...

lainkali bawak jelah buku ke suratkhabar ke majalah ke.. leh wat baca2 masa nunggu kat dlm komuter.. idak pun beli ler ipod satu heheheh leh lyn lagu

alah baru2 nak warming up.. nnti jap lagik panas ler study tu.. tau2 jek dh thn akhir ;)

azza_irah said...

catatan 1..
aku tengok dia...dia pandang mata..kerling tajam2...aku ajdi malu..ehekksss...sronok le galas beg masuk dewan kuliah..pastuh g librry cari bahan nak wat tesis...beh beh..

catatan 2..
rasa cam nak lepuk org jek..

lupekanje said...

best per naek komuter..duduk beradap..aaaarghh..

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

ckLah:
Selamat mengajar...

Shifu:
Sindrom apa tu?..tak tahu aku haih!..ha ha ha

kaktiny:
Amvoiii...rangup la nasihat hang. tapi aku syak, Jonis nyer sup lagi ranggup. Bila? bila?..jom...

Penyu:
Aku tersenyum sorang-sorang..hi hi hi...

iina:
betul tu.masa sanagt pantas geraknya. he he he...bawak buku?...mmg!

Azza:
Beh..beh..Try la!
Nak lepuk org?..sapa yang malang itu?

Acik:
he he he....jadi gelabah la acik kan...

julietchun said...

Slmt datang wahai anak muda,hahaha.Slmt menengok jadual komuter.

ladylikeme said...

wah..dah pandai nak komuter la sekarag nie yerk...

ku tak sempurna said...

aku pun tak berapa nak suka bila naik LRT... memang sgt mesra... kihkihkih...

ko tgk aku... aku tgk ko...

last2 tgk kasut sendiri :D

ashley said...

Sambil cekak pinggang...err..ni Ah Chong, laki NYONYA yang hang dok main mata tu.....siap bawa kasut kung fu dia sekali!!

suara said...

Salam cikgu...
Saya penah naik komuter dan LRT sbb tukar keje kat HQ. Tak suka!!!... Pastu cari keje lain. 6 bulan kemudian, saya naik motor pegi keje. Dpt keje baru. Alhamdulillah...
Heh... kisah dulu-dulu... :)

lukmanw@gmail.com said...

Cikgooden

Amba ada di Bangi (Niosh) 7 & 8 Feb ni. Muma ada di mana hari dan maleng tu?

Lukmanw

Mak Su said...

sgt tak meriah, hahaha, nyonya jer? ah wek tak dak ker cikgu?

Yunus Badawi said...

Saya yg kat KL ni pun tak pernah naik komuter. Kalau LRT atau ERL tu adalah.

Rashid said...

Sukanya bila tengok orang duk sambung study. Terasa juga nak ikut sama. Tapi kehendak sekarang masih tak mengizinkan..

Moga suatu ari nanti masih diberi kekuatan, ruang dan peluang untuk sambung belajar..belajar lagi..

Tiniedia said...

Cikgu..lame tak singgah sini..well, wishing you "Welcome to the club"..kire orait lah tue, sy lagi cedey..dah ler rushing pas keja nak gi kelas..kadang jamm sampai 2-3 jam...kol 8 baru sampai kelas..dan yang paling sedey sampai2 jer kelas batal...

tasikmerah said...

nyonya tua ke awekssss cekgu?

hehehehehe....

menyesal? jangan! bukannya lama pun cekgu... :)


.

Nad Eusoff said...

chekgu tukaq profession dah ka?
naik pangkat ker?

nyway lame2 u'll get used to it

one love said...

hahahahhahahah!
kelakar :p

JHaZKiTaRo said...

a'kum.. salam dari bumi Dublin, Ireland.. saje2 je lompat2 blog org.. :)