Jom...

Monday, September 22, 2008

BBQ...

Sejak dua tiga hari kebelakangan ni, masa berbuka, aku dah jadi kurang makan.Bukan sebab makanan tak sedap. Sedap macam tu jugak. Mungkin perut dah mula sempit. Ruang perut dalam dah mengecik kut. Jadi makanan yang masuk, walaupun sikit dah rasa kenyang.

Ada satu petang tu, kawan aku ajak buat BBQ...

"hah! BBQ?... aku tak minat." kata aku.

" BBQ ikan keli..ha ha ha!. " kata kawan aku. cis. main belasah ja...Cakap la nak bakaq ikan.

"sorang 5 hengget...thong-thong beli ikan" Sambung Cikgu Mat. Nama kawan aku.

"Boleh.....". Aku.


Petang tu kami ngan beberapa budak gotong royong bakaq ikan tuk bukak posa. Sesekali makan bukak posa ala ala orang kebuluran best jugak kan. Ni gambaq masa petang tu...Ni la saja gambaq buleh aku Upload kan...sebab bateri Kong!..Hampes betul...nak jugak aku tunjuk gambaq ikan yang terlebih bakaq..itam legam . rentung. bila makan, pahit berdengung!










Ni gambar budak budak aku semasa mereka menjahanamkan perut ikan keli yang nak dibakar. Masing masing dah terbayang diri teramat brutal la tu...lantak korang. jangan siang sekali dengan jari sudah la...









Sambil kawan dok menjahanamkan perut ikan...sambil2 api diidupkan...








Ikan yang dah siap dijahanamkan isi perut... dan direndam dalam adunan perapan kawan aku . Cikgu mat..ha ha ha...bila aku tanya apa bahan?...rahsia. Ceh!












Dah ready nak membakar....Budak2 pun satu hal...janji ramai nak datang. Masa buat kerja ada la pat lima congok. yang len, dekat2 nak berbuka baru nampak muka..Hampeh!















Skill Cikgu Mat ngan Ust. Kholid memulakan bakaran pertama....dan terakhir jugak. ha haha..Sebab lepas tu...kami pass jer kat budak2..pandai pandai la hampa nak bakaq kot mana.















Ni masa dekat2 nak masak....aku tinjau ja..ha ha ha. saja nak tengok budak2 tu. dah jadi apa dah ikan bakaq tu. Aku masa tu mana ada kat situ...sebab aku dok dalam rumah menolong suri ..membuat puding.










Kelihatan bapak mithali sedang menuang bahan puding ke dalam bekas dengan berhati-hati sambil menahan nafas dalam kiraan 8...lapan lagi. Walaupun aku buat kerja perempuan, gaya semangat kesukanan perlu jaga..ha ha ha

19 comments:

iina said...

wah cikgu.. bbq ikan bakar.. teringin ler pulak.. tapi yang tak leh tahan.. ada bakat buat puding ye hehehe.. itu tahan perut ke tahan nafas dari bau sedap yang mengoncang kelaparan perut hehehe ;) cikgu lapan lagik.. lapan lagik.. mahu slim perut cikgu nie hehhehe

Abahnajwa said...

Huih..hang memang buat lecey..sedapnya ikan bakaq cicah ayaq asamm...aduhaiiii..

Part sila panggung buat puding tu yang aku tak tahan tuhh...kikikiki

Ungku Nor said...

supannya cara cikgu tuang pudinggggg..;p

lupakanje said...

sedapnyer ikan keli bakaq... acik salu rerebut beli ikan keli masak lada terbesar kat cafetaria dept ni..tpi biler org dok hantaq email kata ikan keli dibela kat loji 'tooottt'..kureng selera acik.. tpi selang seminggu pastu, acik belasah balik..hahah..
ungkunor..mang cikgooden kener sopan..tahan napas..tkut misai atau bulu idun jatuh dlm pudin...nnt bebudak tu buat announcement...'NI MISAI SAPER JATUH DLM PUDIN NIIII....??!!!'

Cikgooden ...(Selumbar Emas). said...

iina:
ha ha ha..puding dadih...aku tukang kacau dan tuang ja...kira exercise di bulan posa.

abah:
sedap wey...ayaq asam boh asam limau lebih skit...Fuh!

ungkunor:
tangan ketaq...supan apa nyer..ha ha ha.

achik:
aisey....misai mana leh jatuh achik...jatuh kalu, jatuh la kelakian...tul tak?..ha ha ha.

ku tak sempurna said...

uihhh... sapala bapak mithali itu... tuang puding pun nampak kekok je....
ihihihihihihi

Cikgooden ...(Selumbar Emas). said...

kutaksempurna:
tu bukan kekok la...ketaq!

tasikmerah said...

bapak mithali tu kamu ye? :)

aku tak berapa pandai makan ikan keli la... rugi la aku kan...

Cikgooden ...(Selumbar Emas). said...

tasik:
aku lah itu..ha ha ha
ikan keli...buleh la nak makan ...tak la 'berahi' sangat...ha ha ha

julietchun said...

Jgn dadih tu bertukar jd dadah cukup,ngahaha.

Serunai Faqir aka SF said...

ok gak tu bro ... ehehehe , awat tak palu gendang serunai sekali? hehehe

Water Lily said...

Peh..sedap tu cikgu oiii!

Cikgooden ...(Selumbar Emas). said...

julietchun:
ha tu la..aku buat dadih, dlm n3 aku taruk puding..lantok la..sori aku tak isap dadah.

serunai:
aku ada ajak budak2 gendang skali...depa tak dtg pulak..gian wooo, lama tak men..

WL;
sedap...penah terai?.

Sri Diah said...

Cikgooden; Lengkapkan sekali entry bbq ikan keli ni dengan resipi air asamnya. barulah umph...

Mr PenyuBiru said...

kire ko nie cam suri sekolah lah yer.duk kat dalam rumah buat keje² dapur.hehe..

azza_irah said...

uikss si baju merah menuang puding...ekekke..
ayu sopan santun sungguh menuang puding menolong suri..tapi malang nampak sipi2 n jauh..pasni kena pokus depan2 ek cikgu..

if only... said...

hi pembuat puding

hidayah said...

Mai dalam bulan posa ni tengok bekas agaq agaq ka, puding ka, dadih ka semua sedap...

yang tibai rasa sama jer..

..dah lapaggggg...

smile

whitetulip said...

amboi...anak teruna manis mana yang ayu banget menuang puding tue..........