Jom...

Thursday, January 13, 2011

tak buleh ciku....

Minggu pertama persekolahan di sekolah baru ini cukup memberi aku kesedaran bahawa, bangsa lain sudah berjaya menanam semangat jati diri dalam kalangan anak-anak mereka. Sedangkan bangsa Melayu, masih kekal begitu.

ceritanya begini

Sebelum ini, aku mengajar di sekolah kampung. Seratus peratus berbangsa Melayu. Bangsa lain yang ada hanyalah beberapa orang guru berbangsa Cina dan India. Cukup tidak 1Malaysia, bukan?

Kemudiannya, aku ke Universiti tepi bukit, di Bangi. Selesai belajar [baca: tak pergi kerja, tapi dapat gaji] aku ditempatkan semula di sekolah. Bukan di sekolah lama dulu. Tapi sekolah baru. Penempatan semula.

Sekolah baru, suasana baru malahan murid-muridnya juga berbeza berbanding sekolah dulu. Pening juga lah kepala nak sesuaikan diri. Jika mula kaki melangkah masuk, aku sudah kena penyakit jantung, kemungkinan saat ini, aku dah ke alam barzakh. Nasib baik aku belum berpenyakit jantung. Cuma kencing tu agak manis manis buah. Itu pun tahu sebab kawan aku, Dr. Mat Top mengecek darah. Hmmmm..Border, katanya. Tahap hidung....

Tension beb...sekolah baru ni..

"Tak buleh ciku!!". Kata seorang murid aku minggu lepas. Aku suruh murid tersebut menanggalkan gelang yang di pakai. Menurut buku disiplin, pelajar lelaki tak boleh pakai gelang bagai...Apa cerita, berbenggel-benggel ke sekolah. Cuma jika dia berbangsa jenis singh-singh, ok. No hal..pakai la gelang besar rel keretapi pun aku tak kesah. Sebabnya, agama dia membenarkan. Bila masuk bab bab agama, cikgu-cikgu kena peka..

Yang nak dijadikan cerita ini bukan murid berbangsa jenis singh-singh....
Aku amati raut mukanya. Sebijik muka Melayu. Hidung penyek, kulit sawo matang. Rambut kerinting. Konfem!. Melayu.

Rupanya aku silap.ha ha ha...bila dia kata tak boleh bukak gelang, terus aku tanya "Kenapa tak boleh bukak?"

: Tak buleh, ciku. Ini toq-kong punya".

Hah?..tokong?..terus tanya nama..Mak Aai...Anak Siam rupanya. Orang Cina bela. Tapi, sebijik Melayu woo...Naseb baik, cakap dia masih pelat cina campur siam..keh keh keh..



Gelang dia lawa wooo....ada corak-corak ukiran.

12 comments:

iina said...

cikgu lainkali tanya nama dulu hehehee ;)

ckLah@xiiinam said...

"Kenapa tak datang sekolah semalam"
Tanya cikgu.


"Semayang cikgu!" Jawabnya.


...selalu sangat babak tu berlaku. Peliknya, dia seorang yang 'semayang'!

tasekM said...

hang suruh bukak tu sebab berkenan ke gelang budak tu, kan...? hihi.

:p




selamat bertugas den.
tak dak la member aku nk layan maskara dah nih...
sedih nih...





.

Aku said...

Selamat bertugas dengan penuh dedikasi demi negara. Murid-murid itu ibarat batu-bata pasir yang diacu dan dibiarkan keras mengikut acuan itu. Tapi, bukan setakat itu sahaja...
Bata-bata itu perlu pula disusunkan mengikut pelan bangunan yang ingin dibina. Barulah terbinanya negara yang kita inginkan.
Syabas cikgu, andalah arkitek negara. Andalah 'social engineer'...

Aku said...

err... komen atas tu aku tulis ke? Macam pelik je bunyinya... terlalu tatanegara.... hahahaa

Cikgooden said...

IIna:
Lama tak ngajar, jadi gayat nak tanya tanya nama nih...


CkLah:
Itu lah...pasni, aku mengadap, murid 1Malaysia..konfem aku penin.


Tasek:
Maskara?..mm..ntah la..rasa jauhhhh ja nak pergi...(naga mintak geng gendang silat perform masa maskara)...

Nizam:..hahahaha..sungguh ber pendidikan sivik dan kewarganegaraan ayat hang nih..

tasekM said...

den, kalau hang perform habaq. confirm aku akan turun.




.

Aku said...

Tas, ambik video skali... aku nak tengok Den perform.

Jangan ajak aku pegi. Aku tak pegi, aku anti-sosial...

tasekM said...

nizam,
tak nak pi pun tak pe. ai kalau dah jumpa den tak ingat dah kat yu. hehehe...

:p




.

AZANI said...

salam cikgu
selamat kembali bertugas cikgu...

ashley said...

cikudeen,
tangkap gambark sikit gelang dia tuh..
kita komen tengok lawa ke tak lawa
.
.
selamat menjalankan tugas..
jangan fening fening

Cikgooden said...

Azani:.
Salam...terima kasih..


kakHida:..

Malas nak tangkap gambaq..satgi jd isu pulak..kan buleh dema bangsa len ni...(aku pernah digelar racist...aku tanya dorang, siapa yang sebenarnnya racist?..sampai la, tak jawab jawab lagi)