Jom...

Friday, May 1, 2009

zaman gawat...sila ke kedai membeli cawat!...

*

Di zaman kegawatan ekonomi macam sekarang ni, ramai kawan kawan aku mengeluh. Duit yang ada seperti tidak cukup. Barangan keperluan semakin melonjak harganya. Jika dulu, duit RM50 sekeping tu buleh tahan dua tiga hari. Tapi sekarang, jika guna sikit di pagi hari, tak sempat nak senja duit tu dah habis licin. Bila malam, dah nak kena keluar lagi sekeping. Nilainya dah jadi kecik.

kawan aku selalu merungut. Duit gaji tak pernah nak cukup. Belum 15 haribulan, setiap bulan, poket dah mula kosong.

Kata aku, bersyukurlah sebab kita masih ada kerja. Walaupun gaji kita kecik dan tak sama gaji Barrack Obama, tapi kita masih lagi ada kerja. Ada sesetengah orang, bukan kata tak cukup duit gaji, malah dah hilang kerja. Diberhentikan. Ada yang dapat vss. Itu kiranya masih beruntung. Ada sesetengah, tanpa Vss, tanpa amaran atau surat, diberhentikan secara tiba-tiba.

Andaikan anda sekarang sebagai pekerja. sedap-sedap kerja dan dapat gaji bulan, tiba tiba diberhentikan oleh boss anda. Apa tindakan anda?...Jika di Hong kong, ada umatnya yang bunuh diri akibat kecewa dengan keadaan ekonomi. Akibat dibuang kerja.

Di tempat kita ada ke manusia yang ambil tindakan serupa?...Akibat desakan hidup, ekonomi tiris....jalan singkat diambil. Bunuh diri!.

Bila dah takda kerja, maknanya tak dak duit. Bila takde duit, macam mana kita nak makan?. macam mana kita nak beli barang?...Aku cuba menyelami perasaan umat yang dulunya ada kerja. Tapi sekarang ni takde kerja sebab diberhentikan majikan.

Agak-agak nya mesti kalut... kan?



Cikgooden: Bersyukur sebab masih ada kerja...

22 comments:

Dreambusterz said...

kalu pakai daun pisang tak buleh ker hheeee... cam tarzan jer huhuhu

awoooOOooOooOOOo


*ada yang kata musim gawat dah hampir ke penghujung...

AZANI said...

memang kalut cikgu,saya sendiri sedang rasa kekalutannya.

Yunus Badawi said...

Aku salah sorang dari mereka tu! Dulu aku ada kerja sekarang gatal nak kerja sendiri. Dah lebih 2 bulan takde gaji. Mujur ada simpanan sikit. Aku tak menyesal sbb ini jalan yg aku pilih. Aku tak suruh ko org ikut jalan ini kalau rasa takde daya tahan.

Bagi ko org yg masih ada kerja tu, buatlah kerja tu bersungguh2 dan dgn ikhlas.

Nazali Noor said...

Mesti kalut cikguuuuu

ku tak sempurna said...

kesian dgn kawan2 yg kena buang kerja..

ada tu, suami isteri kena buang...
katanya ekonomi TAK GAWAT!!


haaaaiiiihhhh.... sebab tak gawat la berpuluh2 ribu hilang pekerjaan...


syukur masih ada kerja :D

xiiinam said...

Gawat-gawat gini pun...
kalau ada pesta ria ke, jom heboh ke, sale bonanza ke....orang Malaysia berduyun-duyun jugak membeli itu ini. CkLah je yang asyik berkira-kira je nak beli sesuatu...Heran ckLah.... banyaaaaak je duit depa tu kan...

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

Dreambusterz:
awat payah aku nak taip nama hang haih..he he he..wei, tarzan mana da pakai daun pisang.

Azani:
awat?..hang tadak kerja ka la ni?...

Yb:
takpa...modai ada...tahan tiga tahun lagi..he he.

nazli:
kalut...aku tau sangat.

KTs:
kesian...nasib baik hang masih ada kerja ...kalau tak...

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

Ciklah:
tu la pasai,...dalam dok gawat, ramai yang masih tak beringat...

ciklah takpa la...(loaded..)

Nizam.Ariff said...

Salam ziarah.

Aku keje sektor perkilangan, aku takoooot nih... mungkin tak dibuang tapi biasanya majikan akan buat bukan-bukan sampai kita fed-up dan berhenti sendiri, jadi tak masuk dalam statistik Kementerian Buruh ( err... skrg Kem. Sumber Manusia?)...

xiiinam said...

wei...loaded mendeeeeeee???
Taik idung banyak leeee???
Aku cikgu kecik je...
Sama macam kau Oden oiiiii!!
Haihhhhh...Adeih...

S.YanaZ said...

Alhamdulillahhh............

A t i Q a h said...

Huhuhu. Apatah lagi untuk orang yang baru nak cari kerja. Contohnya, haku la tu. :P

Yunus Badawi said...

kalau tahan 3 tahun tak payahlah aku susah payah. Aku harap bulan ni boleh dapat projek yg agak besar sikit. Kalau tak kami sekeluarga kena makan bubur ajelah huhuhu

kakpah said...

mau nye tak kalut. Especially bagi orang yang sentiasa makan gaji. Tapi sebenarnya rezki ada je kat mana-mana. Kita ni pandai tak pandai je mancari.

arsaili said...

salam..sebab tu kita kena beringat kot...yg kerja gomen cam cikgu tade la risau kan ..tapi yg kerja swasta tuh...sure rasa tak selamat

lupekanje said...

Alhamdulillah...acik panjatkan kesyukuran kerana acik masih ada kerja...

Safiya said...

ADA KOJE PUN CUKUP BULAN GAJI ABIH 1 ARI JE BEB, PASTU GIGIT JARI LE TEMAN

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

Nizam:

betui la...kalu di buatnya macam macam sampai kita tensyen. mampuih la kan...

CikLah:
hah?..awat,, banyak ka taik idung hang?..ha ha ha

aku pun guru gaji kecik jugak cklah woiii...bila nak merasa gaji besaq , haih!

S.Yananz:
Amin....

AtiQah:
Ya..kan hang dah konfem kn..bila nak posting?..

Yb:
harap-harap macam tu lah....bahagia hang , bahagia la kawan2 blog ni..

kak Pah:
betui...kena cari..kekadang dah cari, haram tak jumpa, so, camna?..

arsaili"
kerja gomen pun, kekdang goyang gak..ha ha ha

Acik:
ya lah acik...mujur sangat kan, kalau tak...jenuh la..

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

Safiya:
amboih...satu hari habis gaji?...hang belanja apa?...ha ha ha.

nordee said...

setiap hari saya pasti sangat mensyukuri nikmat pekerjaan yang Allah beri pada saya...Alhamdulillah

tasikmerah said...

syukur.



.

Anonymous said...

Nike dunk SB shoes
Nike dunk SB shoes
Nike dunk SB shoes
Nike dunk SB shoes
Nike dunk SB shoes
Nike shox shoes
Nike shox shoes
Nike shox shoes
Nike shox shoes
Nike shox shoes