Jom...

Sunday, November 2, 2008

Rindu...

SketTot Tengahari…

Lokasi: Meja makan
Masa: semasa menikmati makan tengah hari
Watak: Baba, mama, Kakak, Adik.
Watak tambahan: Meja, kerusi, radio, Bunga plastik warna hijau pucuk pisang, nasi, lauk ala kadar tak setaraf hotel 5 bintang,


Adik: Deepavalli tu apa?
Baba: Raya orang India.
[agak terkejut dengan soalan yang tiba-tiba terkeluar dari mulut adik]
Adik: Ooo…dorang sambut raya jugak..
Kakak : mestilah…
[tiba-tiba menyahut perbualan. Seperti menjadi penyokong baba dalam
perbincangan]
Adik: Depa kena posa tak?...
[Mula membukak topik perbualan. Pencetus.]
Kakak:..Mana ada…kan baba kan..Dorang hindu…mana nak sama macam kita kan.
[Berhenti mengunyah. Mengalihkan pandangan ke baba. Minta sokongan]
Baba: Ya..Dorang mana ada puasa.
Adik: Masa kita raya, kita kena puasa dulu..kenapa dorang tak kena puasa bila nak sambut raya?
[cam tak puas hati pulak…Masih terus bersoal-jawab]
Baba: Kita Islam, sebelum raya kita kena posa dik. Dorang Hindu..lantak ke dia la..
Kakak: A’aa..kan.
[sambil meneruskan kunyahan. Mata memandang baba. Memberi sokongan barangkali]
Baba: Deepavalli sambutan perayaan orang agama Hindu. Jangan samakan kita dengan dorang, dik.
Mama: Ni apa cerita, raya hindu, raya posa nih…makan cepat!
[mama baru sampai. Join sekali makan.]
Adik: adik hairan, kenapa kawan adik boleh raya. Dia tak posa macam kita pun.
Mama: Sapa dik?
[ menyenduk nasik. Mengambil lauk. Tuang air dalam gelas. Minum sikit. Teruskan suap nasik. Kunyah. Mata memandang adik. Kehairanan]
Adik: Kavitha.
Mama: Oh..dia Hindu.

Kakak: Mama…
Mama: kenapa kak?..
Kakak: Orang pompuan boleh puasa sunat?
Mama: Boleh haih…hari isnin dan khamis…kalau bulan ramadhan, kita wajib puasa.
Kakak: ooo…kakak nak posa la…
Mama: kak nak posa?.....A’aa..nanti kita posa sama-sama yer…
(esok mama nak posa. baba jeling mama. mama jeling baba.Senyum.malam nanti kena sahur awal...)

Cikgooden: Aku rindu bulan Ramadhan…Ntah kenapa?. Mungkin ke’kelamkabut’an aku sekarang membuat aku rindu pada ke’rilek’an semasa di bulan puasa…..HAH!.
Dan, dialog tahap kefahaman bahasa melayu tahap dua sekolah kebangsaan sahaja yang mampu aku taip..Ha Ha Ha.

27 comments:

Daddy Cool said...

Memang itu yang patut di terapkan.. KERINDUAN pada BULAN RAMADHAN...

lupakanje said...

mak ayah kener pandai jawab nooo...jgn tesalah jawab, nnt anak tesalah faham.

azza_irah said...

hahaa..tahap bahasa skolah kebangsaan..
lemau n angau la cikguu..

request jgn lupa ekk..hehee

Ungku Nor said...

err..bukan sahur tu sunat kalo dilambat-lambatkan ker..

eheheeemmm..;p

lilda_yong said...

heheh...dialog yang cukup ,memberansangkan antara ahli keluarga..

julietchun said...

"Bunga plastik kaler ijau pucuk pisang",ingatnyer Kumari je suka kaler gitu,muahahha.

Cikgooden ...(Selumbar Emas). said...

daddy cool:

betul...

kak chah:
kekadang penin gak..he he he.

azza:
request tu...he he he. tgk la.

ungku nor:
ha ha ha....

yong:
ha ha ha....memberangsangkan...

Cikgooden ...(Selumbar Emas). said...

julietchun:
ya ka/..sama la aku ngan kumari yer..ha ha ha. kulit dekat sama dah.

Tiniedia said...

Dear Cikgu,

Teringat satu pepatah laaa, "Pendidikan Seharusnya Bermula Dari Rumah"..cikgu dah membuktikannya...

Shifu67 said...

aku pun rindu gak dgn ramadhan..... pasal sekarang ni saiz aku dah balik asal.... sempat 2 minggu je slim.... hahaha!

ungku nor... sahur tu memang la sunat dilewatkannn, tapi tu sahur 'tersurat'.... sahur 'tersirat' tak pe buat awal2.... hehehe!

Cikgooden ...(Selumbar Emas). said...

tini:
betuiiii..

shifu:
hang memang tera.. ha ha ha.

achik said...

bagusnya kakak.. nak puasa sunat lagi.. :)

whitetulip said...

hui..len macam jer rindu ko nih. ko rindu nak posa ka...atau ko rindu nak raya deepavali??ngeh!ngeh!

ku tak sempurna said...

uihhh... bulan posa lg kalut... masa mcm tak cukup... nmpk sgt hang tak turun dapur... ni jenis yg tunggu meja mkn je ni... tu yg rilek sgt...

ihihihihihi... jgn marah nooo...

tasikmerah said...

tak payah nk jeling2 la cekgu... esok puasa sama ok...

he he...

hidayah said...

helllloooo...
Cikgooden rasanya dah tersilap fakta.

Orang beragama Hindu pun posa tau..Tapi tak sama ngan Puasa Orang Islam.

Sama la jugak dengan Orang Kristian..depa posa jugak tapi tak sama macam puasa Orang Islam.

Yahudi pun..tapi tak sama ngan puasa Orang Islam..

TAK CAYA??
tanyalah anggota masyarakat kita yang berlainan agama ni..
well..buat gena dah tengah lapag tu..
takkan nak buka topik berat kut dengan anak anak nuuuu...??

::CeK LaLa:: said...
This comment has been removed by the author.
::CeK LaLa:: said...

mcm besh jer...
nak tukau link blh?
blh cikguden?

**tetibe!! tak masuk tajuk lansung!**

Cikgooden ...(Selumbar Emas). said...

achik:
ya...dia cakap ja..

WT:
rindu ketenangannnnya.

kutaksempurna:
kalut dia lain dpd kalut sekarang nih...

tasik:
ya..posa..ha ha ha. Macam best ja MASKARA tu...rugi tak pi.

Hidayah:
helllllo too..
mmg saya silap fakta..masa tu nak xplain lebih2 pasal posa org hindu..tak terdaya. takut dia tak mampu nak pikir macam kita pikir.Tambah lagi kalau pasal org yahudi. nanti ditanya sapa yahudi..jenuh aku nak xplain...alamat tak jadi makan nasik la..

terima kasih diatas ingatan, kak.

cek lala:
ohh..tukau link..ingatkan tukau apa tadi.he he.
sila2...

nordee said...

lain macam je bunyik sahur awal tu..hahha

azza_irah said...

waaa...saja tak apdet malam nihhh...
nak tgk org tueeeeeeeee....

Shifu67 said...

azza... COden tak update.... memang sah dia sahur awal semalam... hahaha!

one love said...

my time will come when i have to face all those 'questions' from my kid's beautiful mind :)

Mak Su said...

apa ni jeling-jeling kat meja makan, hamboiiiii

blackpurple @ jowopinter said...

Alhamdulillah.

Jangan macam kawan saya, rindu bulan puasa sebab ada banyak Bazar Ramadhan.... :D

azza_irah said...

cikgu shifu...
dia memangggg...asik sahur awl jeee...ekkekee..

cikgu...apdettt leeeeee...

Yunus Badawi said...

Cikgooden,
Sekarang saya faham kenapa Cikgooden pernah kata komen Tasik Merah dan Mak Su kat blog saya dulu inesen aje.
Depa 2 org ni mmg cari point aje nak pekena org lain.