Jom...

Friday, July 30, 2010

Cetusan hati dan dedikasi....

Layan lagu ni........tiba tiba jadi sayu la pulak....isk.isk...




Dah lama terdengar lagu ini berkumandang di corong radio. Terutama radio sinar. Dalam slot cetusan hati dan dedikasi Jamal Jamaluddin.............. Sungguh!..sayu lagu ni...



Sambil-sambil layan lagu, tak terasa pulak tangan menjadi rancak mengetuk kibok, meng key-in data....(pastu, lagu ni aku ulang pasang ....ulang..........ulang.........ulang.....hingga pengsan...)


..menaruh harapan agar dapat siap segala urusan duniawi yang satu ini, sebelum matahari terbit pada suatu hari nanti di hujung bulan november.......Pasti?


*

Monday, July 26, 2010

Kumpulan Gendang Selumbar Emas

Sudah lama Video Clip ini saya upload ke Facebook. Setelah sekian lama berada di dalam memori handphone. Satu percubaan untuk memuatnaik ke internet via facebook. Berjaya.

Percubaan kali kedua. Cuba bermesra dengan blogger. Adakah dia mesra video clip ini. Ya. Berjaya!

video


Bemakna saya berjaya. Ini adalah satu cara untuk saya mengenengahkan bakat rakan-rakan ke alam maya ini.

pasti nanti, Video-video yang lain pula akan menyusul.


sekian. salam.,
Cikgooden[Selumbaremas]


(skima nak mampusss ayat ni..hahahahaaha)

*

Tuesday, July 20, 2010

Nampak terjunam...

*

Di satu tempat kejadian kemalangan jalanraya. Kelihatan sebuah kereta terbabas sehingga menjunam ke dalam gaung. Polis cuba mendapatkan maklumat tentang kereta tersebut. Lantas seorang saksi, bernama Pokleh bersedia memberi maklumat.

“Berapa nombor kereta tu Pok leh?” Tanya pegawai polis. Sambil tangan bersedia mencatat nombor yang bakal di cakap Pok leh.

”Nampak terjunam, tok” Jawab Pok leh . Yakin. Sementelah memang dia sendiri menyaksikan kejadian itu, dari mula hingga akhir.

“Memang la terjunam. Saya juga nampak kereta itu terjunam ke dalam gaung Tapi berapa nombor plet kereta” pegawai polis tidak berpuas hati. “itu yang saya nak tahu”. Sambung pegawai polis yang sekali pandang macam A Galak dengan misai melentik tirus tajam di hujung.

“Nampak tujunam. Kan saya dah bagi tahu tadi.... Nampak tujunam!!” Pok leh mula meninggikan suaranya yang halus macam suara itik nila.

“Memang saya juga nampak kereta tu terjunam. Tapi, saya nak tahu nombor plet!!” Pegawai itu pula mula meninggikan suara. Namun sedikit rendah berbanding suara Pok leh.

“Bak sini Pen!!!”. Sambil tangan ditadah dengan jari menguit-nguit. Pok leh dengan garangnya lantas menulis nombor plet kereta itu.

6476.

“Hah!!.. ni.. nombor ni.... Nampak tujunam. Baca la sendiri!!”. Pok leh menyerahkan kertas tertera nombor plet kereta. Garang sungguh Pok leh. Marah benar dia dengan pegawai polis itu.


“:Oooooooooooooo....”....muncung mulut pegawai polis mencecah sedepa.


Wallah hu A’llam..

Friday, July 16, 2010

teman lamaaaaaaaaaaaaaaa........dulu.

*

Dalam FaceBook, segalanya mungkin berlaku..bak kata Hasbullah Awang. Ya. Tanpa disangka-sangka, kita boleh bertemu semula dengan sahabat-sahabat lama yang terputus hubungan (walhal dulu pun sama jugak, bukanlah ada apa-apa hubungan pun..)..


Tadi..ada sorang sahabat. Dia klebek foto aku dalam FaceBook..Bolehkah dia kata aku ini kerja kartunis?...Itu sebelum aku bersembang panjang dengan dia...


Bila dah tahu kedudukan perkara sebenar..dia gelak ja.....

"apasal gelak?"..aku tanya dia..


"gelak la...muka kahaq macam hang jadi cikgu...sah kecut budak-budak sekolah bila hang lalu". ayat dia, sambil disambung dengan ayat,... hahahahahahahahah...


aku sambut juga dengan..... hahahahahha.... jugak. (Muka kahaq tapi hati baekkkk...kata aku dalam hati, memuji diri sendiri...)







koma.

yang betulnya, aku sendiri confius.....apa yang aku buat selama ini betul atau tidak..Semuanya memenuhi tuntutan minat aku dan minat orang lain.

Justeru, sementara oksigen masih sudi masuk ke paru-paru, Kesemua tiga perkara aku jalankan serentak dalam kehidupan aku.......Mengajar, Melukis dan Muzik....(rasa nak tulis buku pasal ketiga-tiga perkara ini dalam kehidupan aku...Ya...aku akan buat.!)...Tapi bila aku sudah siap tulis tesis aku dulu laaaaaaa!

Ya!...tesis aku sudah mencecah tahap kritikal......Tahap lintang pukang...Tahap yang memerlukan aku pening-pening kepala....Nak analisis. Nak menulis. Nak membaca semula..nak repair...nak kena dengar komen penyelia..Jenuh nak susun semula.

Dan. Hanya pada Allah saja aku panjatkan doa, agar aku masih tetap istiqomah dalam usaha murni ini..................... (cam harem ja ayat..hahahaha)



Salam....


(Tengah tune otak untuk menulis semula.......

*





Saturday, July 10, 2010

first time keluar akuarium...

Dah lama gambar ni terperuk dalam folder foto. Tidak diusik semenjak pulang dari bandung. Ini kali pertama aku keluar negara. Berbanding kawan-kawan yang lain sudah menjejak kaki merata dunia. Beijing, Perth, Melbourne...malah Cape Town.

Aku?..mmmm...jika saja saja nak pergi tak terpergi nya aku. Kebetulan dapat pelawaan penyelia untuk bentang paper..hantam saja. Sebetulnya, aku dah hilang semangat ketika nak pergi. Semua gara-gara barainya perancangan awal seperti yang dimaklumkan.

Dalam jiwa tak berapa nak molek, aku gagahi juga. Kata orang, nasib orang hanya tuhan yang tahu. Kekadang, rezeki orang bergolek di depan mata, tanpa perlu berusaha. Sedangkan kita, bertungkus lumus, jangan kan rezeki yang datang, malah petaka yang tiba..........Kesekian kali, Aku masih bersyukur dengan rezeki dan ujian yang diterima.....


Brader Ahmad...Phd student...pergi bawak Family....Sama seperti dalam plan aku. Hendak membawa kedua puteri aku bersama. Tapi tak kesampaian....

Bersama Irwan dan kak apa nama la tah...lupa..(nanti bila aku ingat,aku taip balik..malas nak tunggu lama-lama..pasni aku nak publish post dah)
Sampai di Pintu ketibaan Airport Bandung...lagi skali aku lupa...Apa ke nama ntah Lapangan terbang ni...Malam weii......malam.....Aku sampai malam...naik flight malam...

Di Sambut pihak urusetia...di sana dipanggil Panitia..Ya pihak Panitia Seminar...Dengan bas, kami dibawa ke Hotel Penginapan....dan terus ZZZZZZZZZ.......

Besoknya, kami diiring ke tempat seminar. Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung. Hujan turun renyai-renyai...Sempat jugak berbual dengan urusetia yang mengiringi kami. Bertanya serba sedikit tentang bandung. Banyak yang diberitahu....cuaca, geografi, makanan, orang...tapi kan, bila sudah ramah, topik perbincangan menjadi semakin luas. Hingga lajak ke topik Dangdut....masajjjjjj..disko dan goyang gerudi Inul...hahahhaha.......


Rehat selepas keynote speaker....Jamuan ala kadar.....tapi kek dia sedap....masa balik, aku angkat dua tiga peket sebagai ole-ole....




Bila rehat tengah hari, kami dijamu dengan nasi.....Tak terbayang langsung bagaimana cara jamuan yang disediakan. Seperti kebiasaan kita di Malaysia, makan secara buffet...Tetapi di sana makanan disediakan di dalam kotak.

Ada tertera nama nasi yang disediakan syarikat Catering....Lupa nama syarikat tu..Dalarouske menda ntah...Tak kesah la apa nama pun, cuma aku tertarik dengan nama-nama nasi dia. Tersentak bila silap baca, "Nasi Liwat"..hahahahahaha..

Student.....mmmm...ini lah student bakal pendidik sekolah iIdonesia...Difahamkan, Universiti ini mengeluarkan guru-guru yang bakal mengajar di sekolah-sekolah seluruh Indonesia...!

Pembentangan paper aku.....Bila tengok list, Mak Aii..nama aku first. Bermakna, gelanggang aku yang kena sepuh dulu....Mana tahan beb....

Pertama kali membentang kertas seminar. Menggigil jugak...Cuma aku bernasib baik sebab pembentangan dibuat secara grup. Sekurang-kurangnya, secara psikologi gigil itu teragih sama rata dengan ahli grup yang lain..hahahaha...kurang lah sikit tekanan.

Aku belasah ja..................apa la korang tengok tu?.......mmmm gambar blur...tak reti nak ejas setting kamera. Setting dia lari, semenjak semut masuk buat sarang....

Seminar tamat sekitar jam 5 petang....Apa jadi selepas itu.?..Susah aku nak gambarkan melalui perkataan dan ayat....semua aku taip dalam memori aku.......tak boleh nak share, OK!..

Esoknya, kawan aku ajak pergi.............jalan2 sekitar pasarbaru......beli itu, beli ini, tengok itu, tengok ini.....

Cuma yang aku nampak, sekitar pasarbaru ni......kelam kabut. Sesak....Ramai umat...

bila Malam baru nampak pintu bilik hotel....itu pun selepas merenderk sekitar rumah mode, Cihampelas Walk, Dago ...

Sambil diiringi..pemuzik Jalanan....busker ni.....mak aii...lagu yang dibawa...itulah kehidupan mereka>....aku dengar lirik dia....betul-betul merintih....




Sini lah tempat yang buat orang pompuan lupa diri.....beli baju macam kat rumah dah takdak langsung baju nak dipakai.....kalau boleh, dengan rak rak baju pun nak dibawa balik....Aku?...aku rilek ja....ada la sekeping dua yang dibeli..hehehehe...

budak ni....start dari aku keluar kedai...dan sepanjang jalan time aku nak cari barang.....ikutttt ja..bukan dia sorang....ramai lagi budak seusia dia berkeliaran menadah tangan minta duit..Tidak kurang juga yang menjual barang...

budak ni...malu....paling muka bila nak snap gambar...


itulah.......dalam pada itu, sebenarnya aku tak puas berada di bandung....lebih-lebih lagi.....

Banyak tempat yang tak sempat aku pergi.....................


Ketemu lagi....